Presence of leisure in fieldwork in undergraduate tourism programs in Brazil: ambiguities, dilemmas and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17630824

Keywords:

Fieldwork, Undergraduate tourism programs, Leisure

Abstract

This paper aims to discuss the ways in which fieldwork is present in the teaching practices of Brazilian professors in undergraduate tourism programs. In addition, it seeks to understand how educators who make use of fieldwork perceive the presence of leisure in educational practices in higher education in tourism. The main concepts discussed concern reflections on the relationships between leisure and education, as well as the presence of fieldwork in Portuguese-language scientific literature in the field of tourism in Brazil. To achieve the proposed objectives, the following methodological procedures were adopted: (i) bibliographical research; (ii) documentary research; (iii) interviews; and (iv) qualitative analysis. Data analysis drew on analytical tools from Discourse Analysis, based on interviews conducted with 34 professors from nineteen undergraduate tourism programs in Brazil. In this way, the study seeks to contribute to reflections on the importance of fieldwork for undergraduate tourism programs, as well as on the challenges and contributions of this teaching practice to broadening knowledge and practice in the education of tourism graduates. The results reveal the existence of diverse understandings regarding the terminology used to refer to this educational practice, without making clear the meanings encompassed by each term. Furthermore, the data indicate the existence of a field of tensions concerning the recognition of the presence of leisure in these initiatives.

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Author Biographies

Edwaldo Sérgio dos Anjos Junior, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutorado em Estudos dos Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Cultura e Turismo pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Licenciado em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e bacharel em Turismo pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG). Professor Associado do Departamento de Turismo da Universidade Federal de Juiz de Fora e da Especialização em Gestão Pública de Turismo e Desenvolvimento Regional. Líder do Grupo de Trabalho e Pesquisa em Educação e Lazer (DELAZ) que atua em pesquisas e projetos de ensino e extensão nas áreas de lazer, educação e patrimônio cultural.

Christianne Luce Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais

Pós-doutorado em Geografia e Turismo pela Universidade de Barcelona (2024), com continuidade na Universidade de São Paulo/USP (2025). Pós-doutorado em Ciências Políticas e Sociais pela Universidade Nacional de Cuyo, Argentina (2012). Doutora em Educação (2003), Mestra em Ciências do Esporte (1995), Especialista em Lazer (1993) e Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG (1992). Professora Titular na UFMG, lecionando no Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer. Pesquisadora do CNPq na área do Turismo. Membro do Comitê Diretor do Comitê Científico RC13 - Sociologia do Lazer, na Associação Internacional de Sociologia.

Romilda Aparecida Lopes, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora e Mestra em Estudos do Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG. Graduada em Turismo pela Universidade Federal de Juiz de Fora/UFJF, licenciada em Artes Visuais e Geografia pelo Centro Universitário da Escola Técnica Everardo Passos (SP). Técnica em Guia de Turismo pelo Centro de Profissionalização e Educação Técnica/CPET e credenciada no Cadustur em Guia de excursão Nacional e América do Sul/ Guia Regional Minas Gerais com especialidade em áreas naturais. Atualmente é Professora Substituta no Curso Técnico em Guia de Turismo do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais – Campus Santos Dumont (MG), tendo atuado também como Professora Substituta no Departamento de Turismo da UFJF. É co-líder do Grupo de Trabalho e Pesquisa em Educação e Lazer (DELAZ) que atua em pesquisas e projetos de ensino, pesquisa e extensão nas áreas de lazer, educação e patrimônio cultural.

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Published

2025-11-21

How to Cite

Anjos Junior, E. S. dos ., Gomes, C. L., & Lopes, R. A. (2025). Presence of leisure in fieldwork in undergraduate tourism programs in Brazil: ambiguities, dilemmas and challenges. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 15(1), 50848. https://doi.org/10.5281/zenodo.17630824