Analysis of the Liability of Newness in the creative economy: a multi-case study on gastronomic enterprises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17459165

Keywords:

Gastronomy, Creative Economy, Liability of Newness, Research, Strategies

Abstract

Although there are studies that examine the Liability of Newness (LoN) in other sectors, few focus on the creative economy. The discussions proposed here connect the concepts of LoN and strategy within gastronomic enterprises. The objective of this research is to analyze the vulnerabilities faced by gastronomic entrepreneurs and the strategies they use to overcome them. The methodological approach involves a multiple-case study, with data collected through semi-structured interviews and analyzed using content analysis techniques. The results, based on the literature, show that internal factors such as the lack of routines, the need to define new roles, and organizational learning, as well as external factors like challenges in accessing critical resources, establishing connections and legitimacy, and low awareness of regulations, are the main causes of vulnerability in the studied gastronomic ventures. Based on learning, the strategies to overcome these challenges include resource mobilization agility, engagement with key stakeholders, the ability to manage difficult environments, and relationship management. In line with the research objectives, the results support the theoretical implications and provide recommendations to strengthen gastronomic ventures in Grão Mogol.

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Author Biographies

Pablo Peron de Paula , Universidade Estadual de Montes Claros

Doutor em Administração pela Universidade de Brasília (UnB – 2021). Atua como Professor Efetivo no Departamento de Ciência de Administração da Universidade Estadual de Montes Claros e como Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional e Sistemas (PPGMCS). É líder do Núcleo de Estudos em Economia Criativa e Inovação (NEECI/Unimontes), membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Administração (GEPAD/Unimontes) e da Cátedra da Unesco em Economia Criativa e Políticas Públicas. Atua no Laboratório de Economia Criativa no projeto Circuito do Conhecimento e no Laboratório de Inteligência Computacional Aplicada.

Patricia Morais Lima, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutora em Desenvolvimento Social pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Social da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes - 2024). Atualmente é pesquisadora do Núcleo de Estudos em Economia Criativa e Inovação da (NEECI/UNIMONTES) e da Cátedra da Unesco em Economia Criativa e Políticas Públicas.

Ana Célia Melo Lopes, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduada em Administração pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Bolsista de iniciação científica da Fundação de Amparo à Pesquisa de Minas Gerais. Membro do Núcleo de Estudos em Economia Criativa e Inovação (NEECI) e da Cátedra da Unesco em Economia Criativa e Políticas Públicas.

Cledinaldo Aparecido Dias, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutor em Administração pela Universidade de Brasília (UnB-2020). É professor efetivo da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), onde leciona no Curso Superior de Tecnologia em Gestão Pública e atua como docente nos Programas de Pós-Graduação em Desenvolvimento Econômico e Estratégia Empresarial (PPGDEE). É professor associado da Universidade Federal de Minas Gerais, Instituto de Ciências Agrárias, onde leciona nos cursos de Administração e no Programa de Mestrado Profissional em Rede (PROFIAP). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Administração (GEPAD/Unimontes) e subcoordenador do Núcleo de Estudos em Economia Criativa e Inovação (NEECI/Unimontes) e membro da e da Cátedra da Unesco em Economia Criativa e Políticas Públicas.

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Estudo de Caso | Case Study | Análisis de Caso

Published

2025-10-27

How to Cite

Paula , P. P. de, Lima, P. M., Lopes, A. C. M., & Dias, C. A. (2025). Analysis of the Liability of Newness in the creative economy: a multi-case study on gastronomic enterprises. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 15(Special Issue), 46642. https://doi.org/10.5281/zenodo.17459165