Imagem de Marca de Destinos Turísticos: análise da imagem perceptual de duas cidades património mundial da humanidade da Unesco

Authors

  • Luis Felipe Silva Universidade de Santiago de Compostela
  • Marisa del Rio Universidade de Santiago de Compostela

Keywords:

Turismo, Imagem de Destinos Turísticos, Imagem de Marca, Imagem Perceptual.

Abstract

Reconhecendo a importância que as marcas de destinos turísticos representam na diferenciação e na tentativa de formulação de propostas únicas, num mercado altamente competitivo como o dos destinos turísticos, a presente investigação teve como objectivo a análise da imagem perceptual de dois destinos turísticos concorrentes (Porto e Santiago de Compostela) cujos centros históricos integram a lista de património mundial da humanidade da UNESCO, propondo-se assim a avaliar as diferentes percepções que os turistas possuem destes destinos e, através dos resultados obtidos, discutir as suas implicações de gestão dos destinos turísticos em causa. No inquérito lançado nas duas cidades, foram incluídas 19 dimensões inerentes à imagem perceptual. Através do recurso à estatística descritiva, analisou-se as médias obtidas por cada dimensão e, numa segunda fase, através de testes de t de amostras independentes, averiguou-se a possibilidade de diferenças estatisticamente significativas entre os dois grupos de turistas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Felipe Silva, Universidade de Santiago de Compostela

Doutorando em Planificación y Dirección do Turismo, Universidade de Santiago de Compostela

References

AAKER, D. Building Strong Brands. New York, USA: Free Press, 1996.

ANHOLT, S. Branding Places and Nations, Brands & Branding, 213-226, 2003.

BALOGLU S.; MCCLEARY, K. W. U.S. International pleasure travelers’ images of four Mediterranean destinations: A comparison of visitors and nonvisitors. Journal of Travel Research, 38(2), 144-152, 1999.

BEERLI, A.; MARTIN, J. D.; BEERLI, A.; MARTIN, J. D. Factors influencing destination image. Annals of Tourism Research, 31(3), 657-681, 2004.

BIGNE, J. E.; SANCHEZ, M. I.; SANCHEZ, J. Tourism image, evaluation variables and after purchase behaviour:inter-relationship. Tourism Management, 22 (6), 607-616, 2001.

CAI, L. A. Cooperative branding for rural destinations. Annals of Tourism Research, 29(3), 720–742, 2002.

CHEN, C. F.; PHOU, S. A closer look at destination: Image, personality, relationship and loyalty. Tourism Management, 36, 269-278, 2013.

CHON, K. S. The role of destination image in tourism: A review and discussion.The Tourist Review,45(2), 2-9, 1990.

CROMPTON, J. L. An assessment of the image of Mexico as a vacation destination and the influence of geographical location upon that image. Journal of Travel Research, 17(4), 18-24, 1979.

DANN, G. M. Tourists' images of a destination-an alternative analysis. Journal of Travel & Tourism Marketing, 5(1-2), 41-55, 1996.

ECC European Best Destination, disponível em <http://www.europeanconsumerschoice.org/travel/eur opean-best-destination-2012/>, acesso em: 5 Março de 2015.

ECHTNER C. M.; RITCHIE, J. B. The meaning and measurement of destination image.Journal of Tourism Studies, 2 (2), 2-12, 1991.

EXCELTUR UrbanTUR 2012: Monitor de competividad turística de los destinations españoles, 2012, disponível em <http://www.exceltur.org/wpcontent/uploads/2014/10/URBANTUR2012_INFORME.pdf>, acesso em: 10 de Abril de 2015.

GALLARZA, M. G.; SAURA, I. G.; GARCIA, H. C. Destination image: Towards a conceptual framework. Annals of Tourism Research, 29(1), 56–78, 2002.

GARTNER, W. C. Image formation process. Journal of Travel and Tourism Marketing, 2(2/3), 191-216, 1993.

GUILARTE, P. Y. Nuevas tendencias en turismo cultural. El papel de la investigación turística en ciudades patrimoniales: los casos de Santiago de Compostela y la Habana Vieja. Unpublished Ph.D Thesis, Santiago de Compostela, 2014.

HANKINSON, G. Location Branding: A study of the branding practices of 12 English cities. Journal of Brand Management, 9(2), 127-142, 2001.

LONELY PLANET Top 10 European travel destinations for 2013, disponível em <http://www.lonelyplanet.com/europe/travel-tips-andarticles/77757>, Acesso em: 3 de Maio 2015.

LONELY PLANET Porto, disponível em http://www.lonelyplanet.com/portugal/the-north/porto, Acesso em: 5 de Março de 2015.

LUCARELLI, A.; OLOF BERG, P. City branding: a state-ofthe-art review of the research domain. Journal of place management and development, 4(1), 9-27, 2011.

MACKAY, K. J.; FESENMAIER, D. R. Pictorial element of destination in image formation.Annals of Tourism Research,24 (3), 537-565, 1997.

MORGAN, N.; PRITCHARD, A.; PRIDE, R. Destination Branding: Creating the Unique Destination Proposition. Oxford, UK: Butterworth-Heinemann, 2002.

PIKE, S.; Ryan, C. Destination positioning analysis through a comparison of cognitive, affective and conative perceptions. Journal of Travel Research, 42(4), 333–342, 2004.

PAN, B.; Li, X. R. The long tail of destination image and online marketing. Annals of Tourism Research, 38 (1), 132-152, 2011.

PRAYAG, G. Exploring the relationship between destination image and brand personality of a tourist destination: An application of projective techniques. Journal of Travel & Tourism Research, 7(2), 111-130, 2007.

PRAYAG, G. Tourist’s Evaluations of Destination Image, Satisfaction, and Future Behavioral Intentions – The Case of Mauritius. Journal of Travel & Tourism Marketing, 26 (8), 836-853, 2009.

REYNOLDS, W. H. The role of the consumer in image building. California Management Review, 7(3), 69-76, 1965.

SAN MARTÍN, H., & DEL BOSQUE, I. A. R. Exploring the cognitive–affective nature of destination image and the role of psychological factors in its formation. Tourism Management, 29 (2), 263-277, 2008.

STEPCHENKOVA, S.; MILLS, J. E. Destination image: A meta-analysis of 2000–2007 research.Journal of Hospitality Marketing & Management,19 (6), 575-609, 2010.

SON, A. The measurement of tourist destination image: applying a sketch map technique.International Journal of Tourism Research,7(4/5), 279-294, 2005.

THE GUARDIAN Holiday hotspots: where to go in 2015, disponivel em: <http://www.theguardian.com/travel/2015/jan/03/holiday-hotspots-where-to-go-in-2015> Acesso em: 5 de Março de 2015.

TURISMO DE SANTIAGO Cidade Premiada, disponível em <http://www.santiagoturismo.com/info-xeral/cidadepremiada>, Acesso em: 6 de Março de 2015

UNESCO Historic Centre of Oporto, Disponível em <http://whc.unesco.org/en/list/755>, Acesso em: 2 de Maio de 2015.

ZHANG, H., FU, X., CAI, L. A., & LU, L. Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis.Tourism Management,40(1), 213-223, 2014.

Published

2017-02-10

How to Cite

Silva, L. F., & del Rio, M. (2017). Imagem de Marca de Destinos Turísticos: análise da imagem perceptual de duas cidades património mundial da humanidade da Unesco. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 6(3), 67–75. Retrieved from https://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/3124