Gender and tourism consumption in Brazil: analysis of family budgets in the perspective of intersectionality

Authors

  • Cassiana Panissa Gabrielli Professora adjunta da Universidade Federal de São Carlos. Integrante do Grupo de Pesquisa Demandatur. https://orcid.org/0000-0002-8111-4741
  • Juliana Medaglia Professora adjunta da Universidade Federal do Paraná. Integrante do Grupo de Pesquisa Demandatur. https://orcid.org/0000-0002-4034-5113
  • Glauber Eduardo de Oliveira Santos Professor adjunto da Universidade de São Paulo. Ex-integrante do Grupo de Pesquisa Demandatur.

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7792157

Keywords:

Gender, Tourism consumption, Inequalities, Intersectionality, Tourism demand

Abstract

This article aims to analyze the relationship between gender and tourism consumption in Brazil from the perspective of intersectionality with sociodemographic characteristics such as race, income and household condition (urban/rural). This work is embedded in the growing debate about social agendas in the tourist context, linked to the lack of statistical data and information that allow stratified analyzes by social markers. The research analyzes data from the IBGE's Household Budget Survey (2017-2018), using descriptive statistics techniques, in addition to parametric tests and multivariate modeling. The modeling of tourist consumption made it possible to examine the conditional effects of each sociodemographic variable, seeking to describe the relationships between the explanatory variables and tourist consumption. Descriptive results indicate that households headed by women tend to consume less tourism than those headed by men. However, the analysis of conditional effects suggests that this difference is due to income inequality, and not directly to the gender difference. In this way, the intersectional analysis made it possible to clarify the structure behind the observable gender inequality in tourist consumption, pointing to income as a transmission and perpetuation mechanism of the lower access of women to travel.

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Author Biographies

Cassiana Panissa Gabrielli, Professora adjunta da Universidade Federal de São Carlos. Integrante do Grupo de Pesquisa Demandatur.

Doutorado em Estudos Interdisciplinares Sobre Mulheres, Gênero e Feminismo (UFBA, 2011). Mestrado em Cultura & Turismo (UESC/UFBA, 2006). Graduação em Turismo (UFPR, 2002). Professora adjunta da Universidade Federal de São Carlos. Integrante do Grupo de Pesquisa Demandatur. http://lattes.cnpq.br/2774926242303827 [ cassiana.gabrielli@gmail.com ]

Juliana Medaglia, Professora adjunta da Universidade Federal do Paraná. Integrante do Grupo de Pesquisa Demandatur.

Doutorado em Ciências da Informação (UFMG, 2017). Mestrado em Comunicación y Turismo (Universidad de Málaga, 2005). Graduação em Turismo (UAM, 1998). Professora adjunta da Universidade Federal do Paraná. Integrante do Grupo de Pesquisa Demandatur. http://lattes.cnpq.br/5292267261816076 [ julianamedaglia@gmail.com ]

Glauber Eduardo de Oliveira Santos, Professor adjunto da Universidade de São Paulo. Ex-integrante do Grupo de Pesquisa Demandatur.

Livre-Docente em Economia do Turismo (USP, 2020). Doutorado em Economia do Turismo e do Meio Ambiente (Universidade das Ilhas Baleares, 2012). Doutorado em Administração de Organizações (USP, 2016). Mestrado em Ciências da Comunicação (USP, 2004). Graduação em Turismo (USP, 2001). Professor adjunto da Universidade de São Paulo. Ex-integrante do Grupo de Pesquisa Demandatur. http://lattes.cnpq.br/1514075651545397 [ glauber.santos@usp.br ]

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Published

2023-03-31

How to Cite

Gabrielli, C. P., Medaglia, J., & Santos, G. E. de O. (2023). Gender and tourism consumption in Brazil: analysis of family budgets in the perspective of intersectionality. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 13(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.7792157

Issue

Section

ARTIGO CONCEITUAL / CONCEPTUAL PAPER / ARTÍCULO CONCEPTUAL