Innovation in Services in the Tourist Sector: a Case Study in the Tents of “Praia do Futuro” (Fortaleza-Ceará-Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6415099

Keywords:

Tourism Management, Innovation, Tourist equipment, Beach stalls, Praia do Futuro

Abstract

This research aims to identify the main innovations implemented in the stalls of Praia do Futuro in Fortaleza (CE). The search for innovation of companies from different economic sectors aims to remain competitive, as well as meet customer expectations and needs in a satisfactory manner. In the tourism sector, innovation aims to provide the customer with a pleasant experience, stimulating the return to the tourist destination. The Praia do Futuro stalls, tourist attraction of Fortaleza destination, must be prepared to implement innovations that make its customers loyal through the quality and diversity of its services. This way, exploratory and descriptive research was carried out, with the application of a questionnaire in 31 stalls of the 60 existing stalls in Praia do Futuro. The results show that providing customer satisfaction is the most important reason to innovate, because the satisfied customer can attract new customers by disclosing the good service and, consequently, influence the increase in the profit of the stalls.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cristina Sousa de Oliveira Saboia

Mestre em Gestão de Negócios Turísticos pela UECE, Graduação em Direito pela Faculdade Metropolitana de Fortaleza-FAMETRO, atua como auditora na Secretaria da Fazenda do Ceará. CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/8014944039628950 E-mail: anacris.saboia@gmail.com

Jean Max Tavares

Pós-doutorado em Economia pela Universidade Nova de Lisboa. Professor do Departamento de Economia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e Professor Permanente do Mestrado em Gestão de Negócios Turísticos da Universidade Estadual do Ceará (UECE). E-mail: jeanpucminas@uol.com.br

André Riani Costa Perinotto

Doutor em Ciências da Comunicação (UNISINOS/RS). Mestre em Geografia (UNESP/Rio Claro/SP); Especialização em Docência para Ensino Superior em Turismo e Hotelaria (SENAC/SP); e Graduado em Turismo (UNIMEP). Professor Adjunto do Curso de Bacharelado em Turismo da Universidade Federal do Delta do Parnaíba - UFDPar. Professor Permanente do Mestrado em Turismo na UFPR. Professor Permanente do Mestrado em Gestão de Negócios Turísticos da UECE (Universidade Estadual do Ceará). DIRETOR (2019-2021) da ABRATUR (International Academy for the Development of Tourism Research in Brazil - Academia Internacional para o Desenvolvimento da Pesquisa em Turismo no Brasil). CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/9146688925419493 E-mail: perinotto@ufpi.edu.br

Published

2022-04-05

How to Cite

Sousa de Oliveira Saboia, A. C., Tavares, J. M., & Riani Costa Perinotto, A. . (2022). Innovation in Services in the Tourist Sector: a Case Study in the Tents of “Praia do Futuro” (Fortaleza-Ceará-Brazil). Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 12(1), 1–12. https://doi.org/10.5281/zenodo.6415099