The devaluation of the professional teacher

social, historical and cultural perspectives

Authors

  • Jonathans Paiva Sichineli Universidade do Estado do Pará, Centro de Ciências Sociais e Educação, Marabá, Pará, Brasil https://orcid.org/0009-0006-8516-5737
  • Terezinha Medeiros Gonçalves de Loureiro Universidade do Estado do Pará, Departamento de Ciências Naturais, Marabá, Pará, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2558-7795

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.43266

Keywords:

Teaching profession, Education for love, Devaluation

Abstract

The teaching profession is one of the oldest in the world, as, since the dawn of humanity, individuals have alternated between being learners and facilitators of learning. In this perspective, understanding how the multiple devaluations of this professional have developed is a crucial step toward advancing the debates and reflections that shape the professional lives of these individuals. Supported by discussions from Brazilian literature, this document aims to conduct a socio-historical-cultural survey on the devaluation of educators, seeking to establish reflections between the past and contemporary world. As a result, the research reveals that the devaluation of the teaching professional manifests in three areas: social, educational, and professional, leading us to the conclusion that valuing this professional is urgent and necessary to promote quality education and, above all, to provide the due recognition to the professional who shapes society.

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Author Biographies

Jonathans Paiva Sichineli, Universidade do Estado do Pará, Centro de Ciências Sociais e Educação, Marabá, Pará, Brasil

Graduando em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado do Pará (UEPA).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8066883008960642

 

 

Terezinha Medeiros Gonçalves de Loureiro, Universidade do Estado do Pará, Departamento de Ciências Naturais, Marabá, Pará, Brasil

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA-CE) e em Pedagogia pelo Centro Universitário UniFatecie. Especialista em Metodologias para o Ensino a Distância pela Universidade Norte do Paraná (UNOPAR). Mestra em Neurociência e Biologia Celular pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutora em Neurociência e Biologia Celular pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Pós-Doutora em Neurociência e Biologia Celular pela Universidade do Federal do Pará (UFPA). Professora do Departamento de Ciências Naturais (DCNA) da Universidade do Estado do Pará.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7999040805371954

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Published

2024-12-02

How to Cite

Sichineli, J. P., & Loureiro, T. M. G. de . (2024). The devaluation of the professional teacher: social, historical and cultural perspectives. Pesquisa E Debate Em Educação, 14, p. 1–14, e43266. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.43266

Issue

Section

Applied research