Contributions to the teaching of the interweaving between socratic maieutics and freirean pedagogy

Authors

  • Luana Kunzler Universidade do Vale o Taquari - Univates, Programa de Pós-graduação em Ensino, Lajeado, RS, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9978-3222
  • Derli Juliano Neuenfeldt Universidade do Vale o Taquari - Univates, Programa de Pós-graduação em Ensino, Lajeado, RS, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1875-7226
  • Rogério José Schuck Universidade do Vale o Taquari - Univates, Programa de Pós-graduação em Ensino, Lajeado, RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.40679

Keywords:

Teaching, Principles, Maieutics, Socrates, Pedagogy, Freire

Abstract

This article comes from a master's thesis, whose research objective was to investigate the contributions of the intertwining between Socratic maieutics and Freire's pedagogy for teaching. Qualitative, bibliographical and field research, this work summarizes the results of bibliographical research. Discursive textual analysis was performed. From the interweaving of Plato's main works, on Socrates, and Paulo Freire, four categories emerged, called pedagogical principles: dialogue; the deliverance; teacher “fertilizer” and “midwife” and student-centeredness. From the analysis of the works and the deepening of the principles, it is concluded that Sócrates and Paulo Freire, in distant historical contexts, present methodologies to contribute to the development of a teaching that fosters critical subjects. It is understood that this study helps to face the different challenges in Brazilian education, and can inspire other teachers to fertilize and deliver new pedagogical possibilities, in addition to strengthening the understanding that teaching can be liberating.

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Author Biographies

Luana Kunzler, Universidade do Vale o Taquari - Univates, Programa de Pós-graduação em Ensino, Lajeado, RS, Brasil

Licenciatura em História em 2014 (UNIJUÍ). Pós Graduada em Docência no Ensino Superior em 2017 (UNOPAR). Pós-Graduação em Arte e Educação em 2021 (UNIASSELVI). Mestre em Ensino em 2021 (UNIVATES). Doutoranda em Educação pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI). Atualmente, Coordenadora Pedagógica na Escola Clemente Corvalão da Rede Municipal de Santa Bárbara do Sul e professora no Colégio Evangélico Panambi. Experiência docente na área de História, Filosofia, Sociologia; Ensino Religioso e Projeto de Vida.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5752572382768492

Derli Juliano Neuenfeldt, Universidade do Vale o Taquari - Univates, Programa de Pós-graduação em Ensino, Lajeado, RS, Brasil

Graduado em Educação Física – Licenciatura em 1996. (UFSM). Especialista em Pedagogia do Esporte em 1997 (UFPR). Mestre(a) em Ciências do Movimento Humano em 2000 (UFSM). Doutor em Ciências: Ambiente e Desenvolvimento em 2016 (UNIVATES). Professor dos cursos de Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Vale do Taquari – Univates.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5204461564869394

Rogério José Schuck, Universidade do Vale o Taquari - Univates, Programa de Pós-graduação em Ensino, Lajeado, RS, Brasil

Graduação em Filosofia em 1992 pela Faculdade de Filosofia Nossa Senhora da Imaculada Conceição. Mestrado em Filosofia em 1999 (PUC/RS). Doutorado em Filosofia em 2007 (PUC/RS). Atualmente é Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino - PPGENSINO da Univates, atuando também junto ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2668859523186072

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Published

2024-06-21

How to Cite

Kunzler, L., Neuenfeldt, D. J., & Schuck, R. J. . (2024). Contributions to the teaching of the interweaving between socratic maieutics and freirean pedagogy. Pesquisa E Debate Em Educação, 14, 1–22, e40679. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.40679

Issue

Section

Applied research