Contributions to the teaching of the interweaving between socratic maieutics and freirean pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2024.v14.40679Keywords:
Teaching, Principles, Maieutics, Socrates, Pedagogy, FreireAbstract
This article comes from a master's thesis, whose research objective was to investigate the contributions of the intertwining between Socratic maieutics and Freire's pedagogy for teaching. Qualitative, bibliographical and field research, this work summarizes the results of bibliographical research. Discursive textual analysis was performed. From the interweaving of Plato's main works, on Socrates, and Paulo Freire, four categories emerged, called pedagogical principles: dialogue; the deliverance; teacher “fertilizer” and “midwife” and student-centeredness. From the analysis of the works and the deepening of the principles, it is concluded that Sócrates and Paulo Freire, in distant historical contexts, present methodologies to contribute to the development of a teaching that fosters critical subjects. It is understood that this study helps to face the different challenges in Brazilian education, and can inspire other teachers to fertilize and deliver new pedagogical possibilities, in addition to strengthening the understanding that teaching can be liberating.
Downloads
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Tradução da 1ª edição brasileira coordenada e revista por Alfredo Bossi; revisão para tradução dos novos textos Ivone Castilho Benedetti. 5 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ÁVILA, Alynni Luiza Ricco. Evasão escolar e pandemia: quanto pior, pior. Jornal da Universidade – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2021. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/evasao-escolar-e-pandemia-quanto-pior-pior/. Acesso em 28 set. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GAUTHIER, Clermont; TARDIF, Maurice. A Pedagogia: teorias e práticas da antiguidade aos nossos dias. São Paulo: Vozes, 2010.
JAEGER, Werner. Paidéia: a formação do homem grego. Tradução de Artur M. Parreira. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Unijuí: 2016.
PLATÃO. Apologia de Sócrates: o banquete. Tradução do grego e notas de Sueli de Regino. São Paulo: Martin Claret, 2017.
RAELE, Giovanni; ANTISERI, Dario. História da Filosofia: filosofia pagã antiga. Tradução de Ivo Storniolo. São Paulo: Paulus, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pesquisa e Debate em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.