Dr. Stone

the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and art

Authors

  • CAROLINA Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários, Juiz de Fora, Minhas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0003-1240-2026
  • Lucas Alves Mendes Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários, Juiz de Fora, Minhas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4332-6476

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.36493

Keywords:

literacy, scientific literacy, Japanese manga, languages, art

Abstract

This paper discusses the ties between literacy, construction of scientific knowledge and art, having as its starting point the manga and anime Dr. Stone. In the Japanese narrative, a group of people, petrified in our current historical moment wakes up in the year 5738, inhabiting a planet Earth deprived of technologies and modern scientific resources. In our study, we will detail the development of the narrative, analysing it from the theoretical perspective of literacy studies (SOARES, 1998, 2014), of scientific literacy (PITRELLI, 2003; SANTOS, 2020) as well as its connections to art and interpersonal relations (KAHN & ZEIDLER, 2016). The four main scientific experiments conducted in the first narrative arc allows us to discuss how the manga explores the artistic elements and the linguistic and social connections between the characters as indissociable elements in the construction of scientific knowledge. 

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Author Biographies

CAROLINA, Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários, Juiz de Fora, Minhas Gerais, Brasil

Graduado(a) em Letras pela UFJF. Especialista em Globalização e Cultura de Massa pela UFJF. Mestre(a) em Letras pela UFJF. Doutor(a) em Estudos literários pela UFJF. Professor(a) Classe do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas, da Faculdade de Letras, da Universidade Federal de Juiz de Fora. Informações complementares. Texto de até oito linhas.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5835701671468672

Lucas Alves Mendes, Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários, Juiz de Fora, Minhas Gerais, Brasil

Graduado(a) em Letras Libras pela UFJF. Mestrando em Linguística pela UFJF.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0431146342923419

References

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STONE, DR. São Paulo: Panini, n.1, 2018.

Published

2023-04-30

How to Cite

Magaldi, C. A., & Mendes, L. A. (2023). Dr. Stone: the indissociable connections between literacy, scientific knowledge and art. Pesquisa E Debate Em Educação, 13, 1–12, e36493. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2023.v13.36493

Issue

Section

Applied research

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