The WebQuest as a digital evaluation proposal in the context of critical meaningful learning in sciences for High School

Authors

  • Marcello Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4945-3169
  • Danielle Xabregas Pamplona Nogueira Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, Departamento de Planejamento e Administração, Brasília, Distrito Federal, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8500-0402
  • Olavo Leopoldino da Silva Filho Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8078-3065
  • Marcos Rogério Martins Costa Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4627-9989
  • Joaquim José Soares Neto Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares, Brasília, Distrito Federal, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.35023

Keywords:

Assessment, Digital items, Physics teaching, Critical meaningful learning, WebQuest

Abstract

High school has been the stage of education with the weakest results in large-scale national assessments. Therefore, there is an urgent need for interventions that can reverse this reality. In this article, we adopt an educational theory capable of engendering meaningful critical learning that, combined with new digital technologies, conforms to the non-linear mode of learning. With this theoretical approach, the objective is to develop, as a technological product, an evaluation strategy based on WebQuests, in conjunction with TRI-CAT technologies, which have characteristics that are impossible to mimic in evaluations by non-digital means. This proposal applies to the teaching of Science in the discipline of Physics in High School. To this end, this study is presented in three parts. In the first part, there is a reasoned discussion about the educational and evaluative assumptions that can support a WebQuest proposal with multiple choice items. In the second, the methodological assumptions of this technological research are addressed. In the third part, the WebQuest model with multiple choice items is described, exposing part of the results achieved in the pilot project, which included the participation of nine high school students. As a result, this article points out that WebQuest with multiple choice items is a tool that can contribute to the development of teaching methodologies more similar to ICTs.

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Author Biographies

Marcello, Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Graduado em Física (UnB). Mestre em Física (UnB). Doutor em Educação em Ciências (UFRS). Pós-Doutorado em Ensino de Ciências e Tecnologias (UFSCar). Pesquisa e orienta nos temas: fundamentos teórico-metodológicos para o ensino de ciências e física; formação de professores de física; estudos foucaultianos; educação a distância; e políticas públicas da educação. Pesquisador CAEd/UFJF na área de avaliação digital em física. Atualmente, é Pró-Reitor do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF) junto à Sociedade Brasileira de Física (SBF).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3108824986425884

Danielle Xabregas Pamplona Nogueira, Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, Departamento de Planejamento e Administração, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Graduada em Educação Artística, com habilitação em Música (UEPA). Especialista em Metodologia da Educação Superior (UEPA). Especialista em Administração Escolar (UCAM).  Mestra em Educação (UnB). Doutora em Educação (UnB). É professora do Departamento de Planejamento e Administração da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB), atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas, gestão e tecnologias educacionais.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7455418399257045

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Graduado em Física, Matemática, Filosofia e Ciências da Computação (UnB). Mestre em Física e em Filosofia (UnB). Doutor em Física (UnB). Atualmente é professor associado da Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Interpretação da Mecânica Quântica, em particular na interface quântico-clássico. Em filosofia, trabalha com lógica e linguagem, em particular com a aplicação da lógica na análise de línguas naturais.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2385734808526524 

Marcos Rogério Martins Costa, Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Graduado em Letras (USP). Mestre em Letras (USP). Doutor em Letras. Pós-Doutorando em Letramento científico no Instituto de Física (UnB). Membro da Equipe Multidisciplinar do Centro de Educação a Distância da Universidade de Brasília (Cead/UnB). Diretor de Eventos da Academia Contemporânea de Letras (ACL) e Diretor da Sucursal de Brasília da Academia Nacional de Artes, Letras e Ciências (Anacla).  

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1948149291517472

Joaquim José Soares Neto, Universidade de Brasília, Instituto de Física, Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Graduado em Física (UnB). Mestre em Física (UnB). Doutor em Química teórica (Aarhus University, UA). Pós-doutorado no California Institute of Technology (Caltech), nos Estados Unidos. Professor Titular da Universidade de Brasília. Trabalha em pesquisa na área de Avaliação da Educação Superior e da Educação Básica por mais de 18 anos. Atualmente, atua no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares (Ceam/UnB) e no Polo do Instituto de Física do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, ambos da Universidade de Brasília.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1594664312846964

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Published

2022-02-10

How to Cite

Ferreira, M., Nogueira, D. X. P. ., Silva Filho, O. L. da, Costa, M. R. M., & Soares Neto, J. J. (2022). The WebQuest as a digital evaluation proposal in the context of critical meaningful learning in sciences for High School. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(1), 1–32, e35023. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.35023

Issue

Section

Applied research