Potencialidades da Educação Financeira: um estudo sobre o letramento financeiro do estudante que cursa a licenciatura em Matemática usando sequências de atividades

Authors

Keywords:

Educação Financeira, Letramento Financeiro, Engenharia Didática, Teoria das Situações Didáticas, Cenários de Investigação

Abstract

This article presents the final results of a doctoral thesis that sought to identify and analyze the didactic characteristics in the sequences of activities developed to improve the financial literacy of undergraduate Mathematics students. To this end, it analyzed their level of financial literacy, in light of the Theory of Didactic Situations and Scenarios for Investigation, before and after implementing the sequences of activities, aimed at promoting financial education, evaluating the effectiveness of these sequences regarding the possible improvement of said literacy, it explored student perceptions about the importance of financial education in their academic training and future teaching practice, proposing recommendations for its inclusion in the curricula of undergraduate courses in Mathematics. This is qualitative research, developed throughout the four phases of Didactic Engineering (preliminary studies; conception and a priori analysis; experimentation; a posteriori analysis and validation). In the end, we concluded that the didactic sequences developed in the teaching of financial education were capable of promoting necessary reflections to prepare Mathematics degree students to deal with the diversity of choices in our society, the clash of ideas, the values ​​attributed to reason and emotion in consumption decisions, based on ethics and care for the environment and health. They also contributed to making students, future mathematics teachers in basic education, aware of the importance of constructing teaching situations, observing didactic variables and their values ​​for the teaching and learning processes. Ultimately, such didactic sequences encouraged students to reflect that the context of financial education goes beyond a transversal theme and is not restricted solely and exclusively to the teaching of Financial Mathematics

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Author Biographies

Dejair Frank Barroso, Faculdade Santos Dumont

Possui Doutorado em Educação Matemática pela PUC-SP (2023). Mestrado em Educação Matemática pela UFJF (2013). Especialização em Ensino de Matemática de 1º e 2º Graus pela UFJF (1999); em Matemática pelo CES/JF (1997) e em Metodologia do Ensino da Matemática pela Faculdades Claretianas - Batatais-SP (1996). É graduado em Ciências - Licenciatura Plena em Matemática pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora (1994). Atualmente é professor da Faculdade Santos Dumont. Professor da E. E. Engenheiro Henrique Dumont, da Escola Municipal Anita Soares Dulci. É pesquisador do Grupo Pesquisa de Ponta da UFJF. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente com o tema Educação (Matemática) Financeira.

Marco Aurélio Kistemann Jr, Universidade Federal de Juiz de Fora

Marco Aurélio Kistemann Jr. é Pesquisador de campo e Líder do Grupo Pesquisa de Ponta (UFJF) e Pesquisador Colaborador do Grupo PEA-MAT-PUC-SP-Processo de Ensino-Aprendizagem da Matemática. Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1999), Bacharel em Ciências Humanas na UFJF (2023). Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004). Doutorado na Universidade Estadual Paulista (UNESP-Rio Claro-2011) em Educação Matemática com tema referente à Educação Financeira, Produção de Significados e Educação Matemática Crítica. É também professor-associado e pesquisador do Departamento de Matemática e do Mestrado Profissional em Gestão Escolar e Avaliação do CAED/UFJF. Membro da Cátedra Sérgio Vieira de Mello-Pareceria Acnur-ONU-UFJF com ações de Educação Financeira para Refugiados. Coordenador de diversos Projetos de Extensão Universitária com temática de Educação Financeira, Inclusão e Justiça Social e Economia Solidária na UFJF e membro do Conselho Editorial da Editora UFJF. Coordenador do PIBID-MATEMÁTICA (UFJF) (2024-2026). Atualmente é bacharelando em Ciências Sociais (UFJF) e aluno especial do Mestrado e Doutorado em Ciências Sociais (UFJF). Orcid:https://orcid.org/0000-0002-8970-3954.Lattes:http://lattes.cnpq.br/0321706175094911.E-mail:marco.kistemann@.ufjf.br kistemann1972@gmail.com 

Cassio Cristiano Giordano, Faculdades Integradas de Ciências Humanas, Saúde e Educação de Guarulhos

Pós-Doutor em Educação em Ciências na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). É formado em Psicologia pela Universidade Metodista - SP (1993). Possui Licenciatura em Ciências e Matemática pela Universidade Ibirapuera - SP (2000). Possui Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos - SP (2021). Possui Especialização em Matemática no Ensino Médio, pela Pontifícia Universidade Católica - SP(2006), Especialização em Docência e Pesquisa no Ensino Superior, pela Universidade Metropolitana de Santos - SP (2009), Especialização em Novas Tecnologias no Ensino da Matemática, pela Universidade Federal Fluminense - RJ (2010), Especialização em Ensino da Matemática, pela Universidade Estadual de Campinas - SP (2013), Mestrado Acadêmico em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica - SP (2016) e Doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica - SP (2020). Atua como Professor de Educação Básica II - Secretaria de Estado da Educação do Governo do Estado de São Paulo (SEDUC-SP) desde 1993. Lecionou nas Faculdades Integradas de Guarulhos - SP, nos cursos de pós-graduação em Educação Matemática e em Psicopedagogia. Lecionou no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) como professor colaborador. Membro da Comissão Científica do GT12 - Educação Estatística. Membro da Sociedade Brasileira de Matemática (SBM). Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Membro da Associação Brasileira de Estatística (ABE). Membro da Red Latinoamericana de Investigación en Educación Estadística (RELIEE). Pesquisador Assistente do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática (GHEMAT). Membro do Grupo GEDIM/STATISTIC, ligado ao Grupo Estudo da Didática da Matemática (GEDIM), da Universidade Federal do Pará (UFPA). Membro do Grupo Internacional Interdisciplinar de Pesquisa em Educação Estatística - GIIPEE, ligado à Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Vice-líder do Grupo de Pesquisa em Educação Estatística - EduEst. Membro do International Statistical Institute (ISI). Membro do International Association for Statistical Education (IASE). Diretor de Conteúdo e Divulgação da Akademy Editora.

References

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Published

2025-01-17

How to Cite

BARROSO, D. F. .; KISTEMANN JR, M. A. .; GIORDANO, C. C. Potencialidades da Educação Financeira: um estudo sobre o letramento financeiro do estudante que cursa a licenciatura em Matemática usando sequências de atividades. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 8, n. 1, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/46887. Acesso em: 21 jan. 2025.

Issue

Section

Didática da Matemática Francesa