O conceito de variável e a simplificação de expressões algébricas no oitavo ano do Ensino Fundamental: uma análise à luz da Teoria dos Campos Conceituais

Authors

  • Daiane Ribeiro Siqueira de Jesus Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Gabriela dos Santos Barbosa UERJ

Keywords:

Elementary Education; Algebraic thinking; Theory of Conceptual Fields.

Abstract

The objective of this article is to analyze the strategies and arguments used by 8th grade students in the process of constructing the concept of variable and simplifying algebraic expressions. This is an excerpt from a broader research that aimed at the construction of algebraic thinking. A qualitative research in education was carried out with characteristics of a case study based on the Theory of Conceptual Fields. The results show that contextualization through an algebraic expression simulator favors the diversification of language and the construction of the meanings of symbols by students. In addition, it was possible to verify that the students' previous experiences with algebra concepts led them to identify algebra with the solution of equations, without making the distinction between the concepts of unknown and variable.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BILHALVA, A. S. Investigando o Pensamento Algébrico à luz da Teoria dos Campos Conceituais. Orientadora: Daniela Stevanin Hoffmann. 2020. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Física e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2020.

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

FIORENTINI, D.; MIORIM, M. Â.; MIGUEL, A. Contribuição para um repensar a Educação Algébrica Elementar. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 78-90, março 1993.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KIKUCHI, L. M. A Teoria dos Campos Conceituais e os invariantes operatórios no conteúdo de Álgebra. 445 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

KLOPSCH, C. Campo conceitual algébrico: análise das noções a serem aprendidas e dificuldades correlatas encontradas pelos estudantes ao final do ensino fundamental (8ª série/9º ano). Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) – Programa de Pós-graduação em Psicologia Cognitiva, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, M. C. S. Ciência, Técnica e Arte: O Desafio da Pesquisa Social. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade, v. 18, p. 31-50, 1994.

USISKIN, Z. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (Orgs.). As idéias da álgebra. Tradução de Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1995. p. 9-22.

VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Curitiba: UFPR, 2014.

VERGNAUD, G. La Théorie des Champs Conceptuels. RDM, v. 10, n. 23, p. 133-170, 1990.

VERGNAUD, G. Quais questões a teoria dos campos conceituais busca responder?/A quelles questions la théorie des champs conceptuels essaie-t-elle de répondre?. Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online), v. 9, n. 1, 2019.

VERGNAUD, G. Teoria dos Campos Conceituais. In: NASSER, L. (Ed.). Anais do 1º Seminário Internacional de Educação Matemática do Rio de Janeiro, 1993. p. 1-26.

Published

2024-12-13

How to Cite

JESUS, D. R. S. de .; DOS SANTOS BARBOSA, G. O conceito de variável e a simplificação de expressões algébricas no oitavo ano do Ensino Fundamental: uma análise à luz da Teoria dos Campos Conceituais. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/45684. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Didática da Matemática Francesa