As Organizações Matemáticas e Didáticas na Sala de Aula de Matemática: o caso das equações de segundo grau
Keywords:
Teoria Antropológica do Didático, Organizações Didáticas, Organização Matemática, PraxeologiasAbstract
This article is characterized as an excerpt from a doctoral thesis. It includes an analysis of mathematical organizations (OM) and didactic organizations (OD), proposed in 09 classes, in which students were introduced, by the teacher, to know quadratic equations to an unknown. The notions of OM and OD emerge within the Anthropological Theory of Didactics, proposed by Yves Chevallard, particularly in praxeological analyses. Mathematical organizations concern all mathematical activity that is constructed in the classroom, and this, dialectically, is constituted from the didactic organization. In the article, the analysis of some mathematical compendia that deal with the quadratic equation was included. This analysis allowed us to characterize mathematical organizations. The results of this study indicate that the teacher includes the types of tasks characterized in his teaching actions, with the exception of T4: ax²=0. With regard to techniques, trial and error drew attention, although it was not used frequently among the types of tasks, it appeared in prominent moments. Still on the techniques, among the most powerful and with which the teacher maintains a closer relationship, we highlight the Bhaskara formula. We identified that it was used in the types of tasks (T1, T2 and T3). In relation to didactic moments, in turn, it is possible to see that they were all covered in a non-sequenced, non-individual way (more than one moment acts at the same time in the didactic relationship) and not controlled.
Downloads
Metrics
References
ALMOULOUD, S. A.; FARIAS, L. M. S.; HENRIQUES, A. (Org.). A Teoria Antropológica do Didático face ao professor de matemática. 1. Ed. – Curitiba, PR: CRV, 2018.
ALMEIDA, F. E. L. de. O contrato didático e as organizações matemáticas e didáticas: analisando as relações no ensino de equação do segundo grau a uma incógnita. 2016. 305f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife.
ARAÚJO, A. J. O ensino de álgebra no Brasil e na França: estudo sobre o ensino de equações do 1º grau à luz da teoria antropológica do didático. 2009. 290f. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.
BOSCH, M.; GASCÓN, J. Aportaciones de la Teoría Antropológica de lo Didáctico a la formación del profesorado de matemáticas de secundaria. In: M.J. González, M.T. González & J. Murillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIII (pp. 89-113). Santander: SEIEM, 2009.
BOSCH, M.; GASCÓN, J. 25 años de transposición didáctica. In: Sociedad, escuela y matemáticas. Aportaciones de la teoría antropológica de lo didáctico (TAD) / Luisa Ruiz Higueras; Antonio Estepa; F. Javier Garcia. Jaén, España: Publicaciones de la Universidad de Jaén, 2007.
BRUN, J. Didáctica das Matemáticas /Brun, J.; Direção: Jean Brun. Trad: Maria José Figueredo, Lisboa: Instituto Piaget, 1996.
BESSA DE MENEZES, M. Praxeologia do Professor e do Aluno: uma análise das diferenças no ensino de equações do segundo grau. Tese de Doutorado, UFPE, 2010.
BESSOT, Annie.. Une Introduction à la thèorie des situations didactiques. Master “Mathématiques, Informatiques” de Grenoble 2003-2004. Nº 91. Oct. 2003.
CALADO, J. J. G.. Compêndio de Álgebra. 2ª Ed. Lisboa: Livraria Popular de Francisco Franco, 1956.
CUNHA, A. J. da. Elementos da Álgebra. 12ª Ed. Lisboa: Livraria Antônio Maria Pereira, 1914.
CAVALCANTE, J. L.. A dimensão cognitiva na Teoria Antropológica do didático: reflexão teórico-crítica no ensino de probabilidade na licenciatura em matemática / José Luiz Cavalcante. – Recife, 2018.
CHEVALLARD, Y. El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en Didactique des Mathématiques. Vol 19, nº 2, 1999.
CHEVALLARD, Y. Passé et présent de la théorie anthropologique du didactique. In: Sociedad, escuela y matemáticas. Aportaciones de la teoría antropológica de lo didáctico (TAD) / L. Ruiz-Higueras... et. al.; Jaén, España: Publicaciones de la Universidad de Jaén, 2007.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A.. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, E.P.U., 1986. 99p.
MENEZES, D. L. de. Abecedário da Álgebra. 2ª Ed. São Paulo: Livraria Nobel, 1969.
PONTE, J. P.. Equações do 2º grau do fim do século XIX ao início do século XXI: uma análise de sete manuais. Revista: Quadrante, vol. XXI, nº 1, 2007.
RODRIGUES, R. F.. Percurso de estudo e pesquisa no conceito de função: analisando o processo de ensino e aprendizagem e as influências na formação do professor de matemática / Rochelande Felipe Rodrigues. – Recife, 2019.
TRAJANO, A. Álgebra Elementar. 19ª Ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1943.