Apreensão do número racional: implicações de uma experiência de conversão

Authors

Keywords:

Racional, Materiais Manipuláveis, Representação, Conversão

Abstract

This article presents part of a research entitled “Different ways, different apprehensions: an analysis of the conversion involving fractional and percentage representations of the rational number” developed in the Graduate Program in Mathematics and Technological Education at the Federal University of Pernambuco. The research seeks to answer the following problem: do different ways adopted in resolving conversions involving fractional and percentage representations of the rational number imply different apprehensions related to the represented object? In this section, we focus on a conversion way via manipulative material, experienced by students in the 6th grade. We conclude that such materials, when associated with figurative representations, can serve as a basis for intermediate representations in these conversions, highlighting properties of the represented object and favoring the apprehension of the rational number, especially in its fractional representation.

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Published

2024-12-13

How to Cite

MELO, W. J. de A.; TELES, R. A. de M. Apreensão do número racional: implicações de uma experiência de conversão. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/45638. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Didática da Matemática Francesa