Teaching in Mathematics and French Didactics

Authors

Keywords:

Didactics of Mathematics, Teacher Training, Mathematics Education

Abstract

The Didactics of Mathematics in Brazil is influenced by the research carried out by some Frenchmen from the second half of the twentieth century, such as Yves Chevallard, Gastón Bachelard, Gérard Vergnaud, Guy Brousseau, Raymond Duval, Michele Artigue, Régine Douady and others. In Brazil, Luís Carlos Pais (2011) and Silvia Machado (2012a) are some of the scholars of this influence, who have disseminated the main concepts of these theoretical-scientific bodies. In this sense, we aim to present the understanding of these theories by the students of the Mathematics Course of URCA, in their initial training, and in the practice of two teachers, one from Elementary School and the other from High School, from two public schools in a city in the interior of the State of Ceará. The research was carried out through the analysis of the threshing sheets of texts produced by the students of the discipline of Teaching Practice I – Didactics of Mathematics, referring to the influence of French research on the teaching and learning processes of Mathematics with subsequent debate between academics and teachers of the discipline, as well as by the observation and analysis of the action of two teachers of Basic Education. We found that the researched teachers have in their teaching actions intrinsic characteristics of the theories studied, although they are unaware of them due to the fragmented initial training experienced.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Ronald Feitosa Moraes, Universidade Regional do Cariri - URCA

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática (UFRN). Mestre em Educação (UFC). Licenciado em Matemática (URCA). Licenciado em Pedagogia (FAEL). Especialista em Psicologia aplicada à Educação (URCA). Professor Adjunto de Educação Matemática do Curso de Matemática da URCA, campus CRAJUBAR. Pesquiso sobre Educação Matemática, Teoria da Objetivação, Formação de Professores de Matemática, Educação Financeira, Estágio Supervisionado, Letramento e Saberes Docentes. Participante do Grupo de Pesquisa CONTAR (UFRN).

Francisca Tuanny Aparecida de Souza Silva, Escola de Ensino Médio Francisco Miguel de Andrade (EEMFMA) - SEDUC/Ceará

Degree in Mathematics from the Regional University of Cariri (URCA). Teacher at Francisco Miguel de Andrade High School (EEMFMA), Campos Sales, Ceará, Brazil.

Paulo Meireles Barguil, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Bachelor in Computing (1990), Degree in Pedagogy (1994), Master (1999) and Doctor (2005) in Education, all studied at the Federal University of Ceará - UFC. Associate Professor at UFC, assigned to the Department of Theory and Practice of Teaching, Faculty of Education, he has dedicated himself to the following topics: Mathematics Education, curriculum, didactics, teaching knowledge, teacher training and school space. Linked to the Graduate Program in Education, at the Faculty of Education of UFC, he is a member of the thematic axis Apprentice, Teaching and School, of the Education, Curriculum and Teaching (www.paulobarguil.pro.br) research line. He coordinates the Mathematics Education Laboratory - LEDUM (www.ledum.ufc.br).

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: UFPR, 2014.

ARTIGUE, Michele. Engenharia Didática. In: BRUN, Jean (org.). Didáticas das Matemáticas. Tradução Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996. p. 193-217.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução Esteia dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BOGDAN, Robert Charles; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação – uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BROUSSEAU, Guy. Les obstacles épistemologiques et les problémes en

mathématiques. Recherches en Didactique des Mathematiques, Grenoble, v. 4, n. 12,

p. 165-198, 1983.

BROUSSEAU, Guy. Fundamentos e Métodos da Didática da Matemática. In: BRUN, J. (org.). Didática das Matemáticas. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996. p. 35-113.

BROUSSEAU, Guy. Introdução ao estudo da teoria das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. São Paulo: Ática, 2008.

CHEVALLARD, Yves. La Transposition Didactique. Paris: La Pensée sauvage, 1991.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 23. ed. 2. reimp. Campinas: Papirus, 2014. (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).

DOUADY, Régine A. Universidade e a Didática da Matemática: os IREM na França. Caderno da RPM, v. 1, n. 1, 1990.

DUVAL, Raymond. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em Matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (org.). Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003. p. 11-33.

DUVAL, Raymond. Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Tradução Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

DUVAL, Raymond. Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. Tradução de Marlene Alves Dias. São Paulo: PROEM, 2011.

FORTALEZA. Documento Curricular Referencial de Fortaleza: incluir, educar e transformar – Matemática (volume 4). Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2024.

FREITAS, José Luiz Magalhães de. Teoria das Situações Didáticas. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (org.). Educação Matemática: uma (nova) introdução. 3. ed. São Paulo: Editora da PUC, 2012. p. 77-111.

MACHADO, Silvia Dias Alcântara (org.). Educação Matemática: uma (nova) introdução. 3. ed. São Paulo: Editora da PUC, 2012a.

MACHADO, Silvia Dias Alcântara. Engenharia Didática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (org.). Educação Matemática: uma (nova) introdução. 3. ed. São Paulo: Editora da PUC, 2012b. p. 233-247.

PAIS, Luis Carlos. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

PAIS, Luis Carlos. Transposição Didática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (org.). Educação Matemática: uma (nova) introdução. 3. ed. São Paulo: Editora da PUC, 2012. p. 11-48.

SILVA, Benedito A. da. Contrato Didático. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (org.). Educação Matemática: uma (nova) introdução. 3. ed. São Paulo: Editora da PUC, 2012. p. 49-75.

VERGNAUD, Gérard. La théorie des champs conceptuels. Récherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble, v. 10, n. 23, p. 133-170, 1990.

VERGNAUD, Gérard. A trama dos campos conceituais na construção dos conhecimentos. Revista do GEEMPA, Porto Alegre, v. 1, n. 4, p. 233-247, 1996.

Published

2024-12-13

How to Cite

MORAES, F. R. F. .; SILVA, F. T. A. de S.; BARGUIL, P. M. Teaching in Mathematics and French Didactics. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/45403. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Didática da Matemática Francesa