The processes of mathematical reasoning evidenced in answers given in plane geometric problems

Authors

Keywords:

Mathematical reasoning; Algebraic reasoning; Geometric reasoning; Mathematics Education; Plane geometry.

Abstract

In this article, we analyze mathematical reasoning processes in the answers given by high school students to plane geometry questions. The analysis is of a qualitative nature, with which we seek to extract as much information as possible from the participants' responses. The objective is to observe whether, how and which mathematical reasoning processes are evidenced in the justifications presented. The questions were applied to high school entrants at the beginning of the 2023 school year. The analyzes reveal the participants' good knowledge of argumentation and validation processes, which revealed their knowledge and difficulties regarding concepts of elementary algebra and plane geometry.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

William Vieira, Instituto Federal de São Paulo - IFSP Guarulhos

 

 

 

 

 

 

 

Roberto Seidi Imafuku, Instituto Federal de São Paulo - IFSP Guarulhos

Doutor em Educação Matemática – UNIAN-SP. Docente e pesquisador do Centro de Pesquisa e Inovação em Educação Matemática e Formação de Professores – CEPIN do Instituto Federal de São Paulo – IFSP campus Guarulhos

References

BARBOSA, Ana.; VALE, Isabel.; PALHARES, Pedro. Pattern Tasks: Thinking processes used by 6th grade students. Revista Latinoamerica de Investigación em Matemática Educativa, v. 15, n. 3, p. 273-293, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/335/33524579002.pdf

BECKER, Joanne Rossi; RIVIERA, Ferdinand. Generalization strategies of beginning high school algebra students. Researchgate. 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/251420737_Generalization_strategies_of_beginning_high_school_algebra_students.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

COSTA, André Pereira da; Pensamento geométrico: em busca de uma caracterização à luz de Fischbein, Duval e Pais. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 9, n. 18, p. 152–179, 2020. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6187. Acesso em: 23 jan. 2024.

ELLIS, Amy B., ÖZGÜR, Zekiye. Trends, insights, and developments in research on the teaching and learning of algebra. ZDM Mathematics Education, v. 56, p. 199-201, fev. 2024. Disponivel em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-023-01545-9

FRANTZ, Débora de S. F. da S.; BISOGNIN, Vanilde. Ensino da Geometria nos anos finais do Ensino Fundamental: um problema sistêmico. Revista Educar Mais, v. 6, p. 28-45, 2022. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2648.

JEANNOTTE, Doris; KIERAN, Carolyn. A conceptual model of mathematical reasoning for school mathematics. Educational Studies in Mathematics, v. 96, n. 3, p. 1-16, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/316789539_A_conceptual_model_of_mathematical_reasoning_for_school_mathematics

MATA-PEREIRA, Joana; PONTE, João Pedro da. Raciocínio matemático em contexto algébrico: uma análise com alunos do 9º ano. In: ENCONTRO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMATICA. 2011. Anais eletrônicos... 2011. Disponível em: https://cmup.fc.up.pt/cmup/eiem/grupos/documents/20.Pereira%20e%20Ponte.pdf

NCTM, National Council of Teachers of Mathematics. Princípios para a ação: Assegurar a todos o sucesso em Matemática. Associação de Professores de Matemática, Lisboa. 2017.

PONTE, João Pedro da. Números e álgebra no currículo escolar, Researchgate, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/237365684_Numeros_e_algebra_no_curriculo_escolar

PONTE, João Pedro da; SERRAZINA, Lurdes; GUIMARÃES, Henrique; BREDA, Ana; GUIMARÃES, Fátima; SOUZA, Hélia; MENEZES, Luís; MARTINS, Maria Graça e OLIVEIRA, Paulo. Programa de Matemática do Ensino Básico. Lisboa: ME, DGIDC, 2007.

PONTE, João Pedro da. Projeto REASON: Raciocínio matemático e formação de professores. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2022.

STYLIANIDES, Andreas J.; STYLIANIDES, Gabriel J. Proof constructions and evaluations. Educational Studies in Mathematics, v. 72, n. 2, p. 237-253, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/227008878_Proof_constructions_and_evaluations

VIEIRA, William; IMAFUKU, Roberto Seidi; PEREIRA, Emanuel Fabiano Menezes. Uma análise da resolução de questões sobre o Teorema de Pitágoras. ForScience: revista científica do IFMG, Formiga, v. 7, n. 2, 2019. Disponível em: https://forscience.ifmg.edu.br/index.php/forscience/article/view/552

VIEIRA, William; RODRIGUES, Margarida; SERRAZINA, Lurdes. O conhecimento de futuros professores sobre os processos de raciocínio matemático antes e depois de uma experiência de formação. Quadrante, v. 29, n. 1, p. 8–35, 2020. Disponível em: https://quadrante.apm.pt/article/view/23012

YENILMEZ, Kürşat; GÜRLER, Ayşe Karakoca. Sixth graders' levels of using mathematical thinking in problem-solving. Osmangazi Journal of Educational Research, v. 8, n. 1, p. 111-128, 2021. Disponível em: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1734008

Published

2024-07-03

How to Cite

SILVA, T. E. S. G. e; VIEIRA, W.; IMAFUKU, R. S. The processes of mathematical reasoning evidenced in answers given in plane geometric problems. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/44318. Acesso em: 17 jul. 2024.