The processes of mathematical reasoning evidenced in answers given in plane geometric problems
Keywords:
Mathematical reasoning; Algebraic reasoning; Geometric reasoning; Mathematics Education; Plane geometry.Abstract
In this article, we analyze mathematical reasoning processes in the answers given by high school students to plane geometry questions. The analysis is of a qualitative nature, with which we seek to extract as much information as possible from the participants' responses. The objective is to observe whether, how and which mathematical reasoning processes are evidenced in the justifications presented. The questions were applied to high school entrants at the beginning of the 2023 school year. The analyzes reveal the participants' good knowledge of argumentation and validation processes, which revealed their knowledge and difficulties regarding concepts of elementary algebra and plane geometry.
Downloads
Metrics
References
BARBOSA, Ana.; VALE, Isabel.; PALHARES, Pedro. Pattern Tasks: Thinking processes used by 6th grade students. Revista Latinoamerica de Investigación em Matemática Educativa, v. 15, n. 3, p. 273-293, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/335/33524579002.pdf
BECKER, Joanne Rossi; RIVIERA, Ferdinand. Generalization strategies of beginning high school algebra students. Researchgate. 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/251420737_Generalization_strategies_of_beginning_high_school_algebra_students.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
COSTA, André Pereira da; Pensamento geométrico: em busca de uma caracterização à luz de Fischbein, Duval e Pais. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 9, n. 18, p. 152–179, 2020. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6187. Acesso em: 23 jan. 2024.
ELLIS, Amy B., ÖZGÜR, Zekiye. Trends, insights, and developments in research on the teaching and learning of algebra. ZDM Mathematics Education, v. 56, p. 199-201, fev. 2024. Disponivel em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-023-01545-9
FRANTZ, Débora de S. F. da S.; BISOGNIN, Vanilde. Ensino da Geometria nos anos finais do Ensino Fundamental: um problema sistêmico. Revista Educar Mais, v. 6, p. 28-45, 2022. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2648.
JEANNOTTE, Doris; KIERAN, Carolyn. A conceptual model of mathematical reasoning for school mathematics. Educational Studies in Mathematics, v. 96, n. 3, p. 1-16, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/316789539_A_conceptual_model_of_mathematical_reasoning_for_school_mathematics
MATA-PEREIRA, Joana; PONTE, João Pedro da. Raciocínio matemático em contexto algébrico: uma análise com alunos do 9º ano. In: ENCONTRO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMATICA. 2011. Anais eletrônicos... 2011. Disponível em: https://cmup.fc.up.pt/cmup/eiem/grupos/documents/20.Pereira%20e%20Ponte.pdf
NCTM, National Council of Teachers of Mathematics. Princípios para a ação: Assegurar a todos o sucesso em Matemática. Associação de Professores de Matemática, Lisboa. 2017.
PONTE, João Pedro da. Números e álgebra no currículo escolar, Researchgate, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/237365684_Numeros_e_algebra_no_curriculo_escolar
PONTE, João Pedro da; SERRAZINA, Lurdes; GUIMARÃES, Henrique; BREDA, Ana; GUIMARÃES, Fátima; SOUZA, Hélia; MENEZES, Luís; MARTINS, Maria Graça e OLIVEIRA, Paulo. Programa de Matemática do Ensino Básico. Lisboa: ME, DGIDC, 2007.
PONTE, João Pedro da. Projeto REASON: Raciocínio matemático e formação de professores. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2022.
STYLIANIDES, Andreas J.; STYLIANIDES, Gabriel J. Proof constructions and evaluations. Educational Studies in Mathematics, v. 72, n. 2, p. 237-253, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/227008878_Proof_constructions_and_evaluations
VIEIRA, William; IMAFUKU, Roberto Seidi; PEREIRA, Emanuel Fabiano Menezes. Uma análise da resolução de questões sobre o Teorema de Pitágoras. ForScience: revista científica do IFMG, Formiga, v. 7, n. 2, 2019. Disponível em: https://forscience.ifmg.edu.br/index.php/forscience/article/view/552
VIEIRA, William; RODRIGUES, Margarida; SERRAZINA, Lurdes. O conhecimento de futuros professores sobre os processos de raciocínio matemático antes e depois de uma experiência de formação. Quadrante, v. 29, n. 1, p. 8–35, 2020. Disponível em: https://quadrante.apm.pt/article/view/23012
YENILMEZ, Kürşat; GÜRLER, Ayşe Karakoca. Sixth graders' levels of using mathematical thinking in problem-solving. Osmangazi Journal of Educational Research, v. 8, n. 1, p. 111-128, 2021. Disponível em: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1734008