Critical Mathematics Education in a "New" High School class

Authors

Keywords:

Critical Mathematics Education, New High School, Pedagogical Residency Program

Abstract

The aim of this article is to report on the work carried out in a 2nd year "New" High School Mathematics class using Critical Mathematics Education, which is one of the trends in Mathematics Education and the subject of research by scholars in this field. The Pedagogical Residency Program students developed and applied activities in a public school, addressing diverse and interdisciplinary topics in both the political and social spheres that are currently under discussion. These activities were structured on the basis of reports on the subject and through questions aimed at understanding the disparities in the various areas of society, using mathematical concepts to investigate them. This methodology, based on the statistical analysis of graphs and tables, allows us to understand how mathematical skills can be applied to interpret and solve real-world problems. The data is in line with the National Common Core Curriculum, since both Critical Mathematics Education and the normative document emphasize the importance of contextualizing mathematical content, relating it to situations in students' daily lives. This contributes to a deeper and more meaningful understanding of the concepts. In their reflections, the students came to the conclusion that mathematics related to socio-political issues is a common interest that can engage them in social issues, applications of mathematics in real contexts, as these are issues that they are already involved in on a daily basis. It was possible to conclude that Critical Mathematics Education as a teaching trend is indispensable for creating students who are open to the world, providing moments of protagonism, emphasizing their creativity, dialogicity, critical sense and not just the mere memorization of mathematical formulas and procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Saulo Macedo de Oliveira, State University of Montes Claros - Unimontes

Master's student in the Postgraduate Program in Education at the State University of Montes Claros (UNIMONTES). Degree in Mathematics from the State University of Montes Claros (UNIMONTES), Montes Claros, Minas Gerais, Brazil. ORCID: https://orcid.org/0009-0002-8183-149X - Lattes: http://lattes.cnpq.br/3110715527396686 - E-mail: saulomacedo308@gmail.com

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 23 dez. 2023.

CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos fundamentais da matemática. 1951. Disponível em: <https://im.ufrj.br/~nedir/disciplinas-Pagina/Caraca_ConceitosFundamentais.pdf>. Acesso em: 23 dez. 2023.

FERRETTI, C. J. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 1-18, 2018. DOI: 10.5935/0103-4014.20180028.

MACHADO, José Nilson. Matemática e língua maternal: análise de uma impregnação mútua. São Paulo: Cortez: Autores Associados. 1990.

MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9010.

OLIVEIRA, S. M. de.; BORGES, J. J. O.; LOPES, R. Mapeamento de pesquisas sobre o Teorema de Pick em contextos da Educação Básica no período de 2014 a 2021. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , v. 7, n. 1, 2023. DOI: 10.34019/2594-4673.2023.v7.42519.

OLIVEIRA, S. M. de.; LOPES, R. O Júri Simulado como metodologia ativa no curso de Licenciatura em Matemática. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–17, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a13.

OLIVEIRA, S. M. de; LOPES, R. Os Conjuntos Numéricos na perspectiva da História da Matemática em uma turma da Educação de Jovens e Adultos. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 5, n. 1, p. e202403, 2024. DOI: 10.47207/rbem.v5i1.19570.

OLIVEIRA, S. M. de. A Gincana Matemática como metodologia de ensino e aprendizagem: um Relato de Experiência à luz das teorias da Aprendizagem Significativa e Experiencial. Revista Multidisciplinar do Vale do Jequitinhonha - ReviVale, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - Campus Araçuaí, v. 3, n. 2, p. 1–15, 2023. DOI: 10.56386/2764-300x2023224.

SKOVSMOSE, Ole. Educação crítica: Incerteza, Matemática, Responsabilidade. São Paulo: Cortez Editora, 2007.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em Educação Matemática Crítica. Campinas, SP: Papirus. 2008.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

Published

2024-04-15

How to Cite

OLIVEIRA, S. M. de. Critical Mathematics Education in a &quot;New&quot; High School class. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43811. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência