A study of the reports of specialists in the elaboration process of the National Common Curricular Base of Mathematics, first approximations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2023.v7.41166

Keywords:

Concepções de matemática escolar, autoria docente, propostas curriculares brasileiras, base nacional comum curricular, sociologia das ausências e das emergências

Abstract

The article presents a portion of a research project whose aim is to analyze the curriculum proposals in Brazil
from 1929 to 2019, in order to identify the conceptions of school mathematics and teaching present in each one.
The research aims to discuss the production/formulation contexts of each curriculum proposal in terms of the
teacher's authorship in its elaboration. Previous studies indicate that, in general, Brazilian curriculum proposals are prescriptive and do not take into account the ongoing teaching practice, emphasizing the importance of
curriculum policies that promote teacher authorship over the predominance of specialists. The article presents an
analysis of the process of elaboration of the Brazilian National Common Core Curriculum Base (BNCC, in the
Portuguese abbreviation), focusing on the opinions of critical mathematics readers produced between the first
and second versions of the document in 2016, using the ideas of the Sociology of Absences and Emergencies, as
proposed by Santos (2002). The preliminary results point to the need to identify curriculum policies that value
teacher authorship.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AUGUSTO, Alcilea. Parecer sobre o documento de Matemática. [s.l.]. 2016. Disponível

em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Alcilea_Augusto_MATEM

ATICA.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

CARVALHO, Paulo Cezar Pinto. Parecer sobre o documento da Matemática na Base

Curricular Nacional Comum. FGV-RJ. 2016. Disponível em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Paulo_Cezar_Pinto_Carval

ho.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

COSTA, H. H. C. C.; LOPES, A. R. C. O conhecimento como resposta curricular. RBE -

Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. 1-23, 2021.

https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270024.

D’AMBROSIO, U. Por que se ensina matemática? (Disciplina à distância oferecida pela

SBEM). SBEM: São Paulo, 2003. Disponível em:

https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5793818/mod_resource/content/1/Ubiratan%20DAm

brosio%20-%20Por%20que%20se%20ensina%20matem%C3%A1tica.pdf. Acesso em: 09.

mai. 2023.

______. Matemática, ensino e educação: uma proposta global. Temas & Debates, v. 1, n. 3,

p. 1-15, 1991. http://www.sbemrevista.com.br/revista/index.php/td/article/view/2602/1803.

______. Uma história concisa da Matemática no Brasil. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

DRUCK, Iole de Freitas. Leitura crítica do documento de matemática na BNCC.

IME-USP. 2016. Disponível em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Iole_de_Freitas_Druck.pdf

. Acesso em: 20 jul. 2020.

GRAVINA, Maria Alice. Leitura crítica do documento de matemática na BNCC. UFRGS.

Disponível em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Maria_Alice_Gravina_MA

TEMATICA.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

MORAIS, R. S.; VALENTE, W. R. Os experts e o saber profissional do professor que ensina

matemática. Ciência & Educação, v. 26, e20029, p. 1-13. 2020.

https://doi.org/10.1590/1516-731320200029.

MUNIZ, Cristiano Alberto. A Matemática na Educação Infantil e nos Anos Iniciais da

BNC. UnB. 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Cristiano_Alberto_Muniz.

pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

NACARATO, Adair Mendes. Parecer - Base Nacional Curricular Comum (BNCC): Área

de Matemática. USF. 2016. Disponível em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Adair_Mendes_Nacarato.p

df. Acesso em: 20 jul. 2020.

PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Parecer sobre documento da Base Nacional Comun

Curricular Matemática - Ensino Fundamental. UFSCar. 2016. Disponível em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Carmen_Lucia_Brancaglio

n_Passos.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

SANTOS, B. de S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências

Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 63, p. 237-280, 2002.

https://doi.org/10.4000/rccs.1285.

______. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo

Editorial, 2007.

SOBRINHO, R. P.; ROMEIRO, A. R. Breve introdução a multimetodologia aplicada à

governança e apoio à decisão em sistemas socioecológicos complexos. Labor e Engenho, v.

, n. 3, p. 91-96, 2014. https://doi.org/10.20396/lobore.v8i3.209.

VALENTE, W. R. Os experts e os currículos de Matemática. REAMEC - Rede Amazônica

de Educação em Ciências e Matemática, v. 9, n. 3, e21090, p. 1-12, 2021.

https://doi.org/10.26571/reamec.v9i3.13033.

______; ALMEIDA, A. F.; SILVA, M. C. Saberes em (trans)formação e o papel dos experts:

currículos, ensino de matemática e formação de professores, 1920-2020. Acta Scientiae -

Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 22, n. 5, p. 65-83, 2020.

https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6004.

VALLE, J. C. A. A autoria docente nos processos de elaboração curricular de Matemática:

perspectivas para a pesquisa. Educação Matemática em Revista-RS, v. 1, n. 22, p. 89-96,

a. https://doi.org/10.37001/EMR-RS.v.1.n.22.2021.p.89-96.

______. Apontamentos sobre as ausências da Base Nacional Comum Curricular de

Matemática. Revemop, v. 3, p. e202122, 2021b. https://doi.org/10.33532/revemop.e202122.

______. Os currículos e suas políticas sob as perspectivas socioculturais da Educação

Matemática: das prescrições aos currículos pensadospraticados. In: XIV Colóquio

Internacional “Educação e Contrmporaneidade”. Anais Educon 2020, São Cristóvão/SE,

v. 14, n. 14, p. 1-20, set. 2020. Disponível em: https://repositorio.usp.br/directbitstream/0fbd4e32-089e-487f-b3d9-589768427d75/3014226.p

df. Acesso em: 09 mai. 2023.

______. Matemática escolar e autoria docente na produção curricular brasileira (1929-2019).

REnCiMa - Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 6, p. 1-18, 2022.

https://doi.org/10.26843/rencima.v13n6a29.

ENAPHEM. 5 Enaphem - Mesa I - A história da Educação Matemática e o panorama

curricular do presente. YouTube, 14 nov. 2020. Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=jGCHqtbPj9U. Acesso em: 20 jun. 2021.

Published

2023-08-14

How to Cite

VALLE, J. C. A. do .; CANALE, R. A. M. A study of the reports of specialists in the elaboration process of the National Common Curricular Base of Mathematics, first approximations. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 7, n. 1, 2023. DOI: 10.34019/2594-4673.2023.v7.41166. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41166. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

GT 19 - Educação Matemática - Trabalhos das Reuniões Regionais da Anped – 2022