A study of the reports of specialists in the elaboration process of the National Common Curricular Base of Mathematics, first approximations
DOI:
https://doi.org/10.34019/2594-4673.2023.v7.41166Keywords:
Concepções de matemática escolar, autoria docente, propostas curriculares brasileiras, base nacional comum curricular, sociologia das ausências e das emergênciasAbstract
The article presents a portion of a research project whose aim is to analyze the curriculum proposals in Brazil
from 1929 to 2019, in order to identify the conceptions of school mathematics and teaching present in each one.
The research aims to discuss the production/formulation contexts of each curriculum proposal in terms of the
teacher's authorship in its elaboration. Previous studies indicate that, in general, Brazilian curriculum proposals are prescriptive and do not take into account the ongoing teaching practice, emphasizing the importance of
curriculum policies that promote teacher authorship over the predominance of specialists. The article presents an
analysis of the process of elaboration of the Brazilian National Common Core Curriculum Base (BNCC, in the
Portuguese abbreviation), focusing on the opinions of critical mathematics readers produced between the first
and second versions of the document in 2016, using the ideas of the Sociology of Absences and Emergencies, as
proposed by Santos (2002). The preliminary results point to the need to identify curriculum policies that value
teacher authorship.
Downloads
Metrics
References
AUGUSTO, Alcilea. Parecer sobre o documento de Matemática. [s.l.]. 2016. Disponível
em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Alcilea_Augusto_MATEM
ATICA.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
CARVALHO, Paulo Cezar Pinto. Parecer sobre o documento da Matemática na Base
Curricular Nacional Comum. FGV-RJ. 2016. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Paulo_Cezar_Pinto_Carval
ho.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
COSTA, H. H. C. C.; LOPES, A. R. C. O conhecimento como resposta curricular. RBE -
Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. 1-23, 2021.
https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270024.
D’AMBROSIO, U. Por que se ensina matemática? (Disciplina à distância oferecida pela
SBEM). SBEM: São Paulo, 2003. Disponível em:
https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5793818/mod_resource/content/1/Ubiratan%20DAm
brosio%20-%20Por%20que%20se%20ensina%20matem%C3%A1tica.pdf. Acesso em: 09.
mai. 2023.
______. Matemática, ensino e educação: uma proposta global. Temas & Debates, v. 1, n. 3,
p. 1-15, 1991. http://www.sbemrevista.com.br/revista/index.php/td/article/view/2602/1803.
______. Uma história concisa da Matemática no Brasil. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
DRUCK, Iole de Freitas. Leitura crítica do documento de matemática na BNCC.
IME-USP. 2016. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Iole_de_Freitas_Druck.pdf
. Acesso em: 20 jul. 2020.
GRAVINA, Maria Alice. Leitura crítica do documento de matemática na BNCC. UFRGS.
Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Maria_Alice_Gravina_MA
TEMATICA.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
MORAIS, R. S.; VALENTE, W. R. Os experts e o saber profissional do professor que ensina
matemática. Ciência & Educação, v. 26, e20029, p. 1-13. 2020.
https://doi.org/10.1590/1516-731320200029.
MUNIZ, Cristiano Alberto. A Matemática na Educação Infantil e nos Anos Iniciais da
BNC. UnB. 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Cristiano_Alberto_Muniz.
pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
NACARATO, Adair Mendes. Parecer - Base Nacional Curricular Comum (BNCC): Área
de Matemática. USF. 2016. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Adair_Mendes_Nacarato.p
df. Acesso em: 20 jul. 2020.
PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Parecer sobre documento da Base Nacional Comun
Curricular Matemática - Ensino Fundamental. UFSCar. 2016. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Carmen_Lucia_Brancaglio
n_Passos.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
SANTOS, B. de S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências
Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 63, p. 237-280, 2002.
https://doi.org/10.4000/rccs.1285.
______. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo
Editorial, 2007.
SOBRINHO, R. P.; ROMEIRO, A. R. Breve introdução a multimetodologia aplicada à
governança e apoio à decisão em sistemas socioecológicos complexos. Labor e Engenho, v.
, n. 3, p. 91-96, 2014. https://doi.org/10.20396/lobore.v8i3.209.
VALENTE, W. R. Os experts e os currículos de Matemática. REAMEC - Rede Amazônica
de Educação em Ciências e Matemática, v. 9, n. 3, e21090, p. 1-12, 2021.
https://doi.org/10.26571/reamec.v9i3.13033.
______; ALMEIDA, A. F.; SILVA, M. C. Saberes em (trans)formação e o papel dos experts:
currículos, ensino de matemática e formação de professores, 1920-2020. Acta Scientiae -
Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 22, n. 5, p. 65-83, 2020.
https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6004.
VALLE, J. C. A. A autoria docente nos processos de elaboração curricular de Matemática:
perspectivas para a pesquisa. Educação Matemática em Revista-RS, v. 1, n. 22, p. 89-96,
a. https://doi.org/10.37001/EMR-RS.v.1.n.22.2021.p.89-96.
______. Apontamentos sobre as ausências da Base Nacional Comum Curricular de
Matemática. Revemop, v. 3, p. e202122, 2021b. https://doi.org/10.33532/revemop.e202122.
______. Os currículos e suas políticas sob as perspectivas socioculturais da Educação
Matemática: das prescrições aos currículos pensadospraticados. In: XIV Colóquio
Internacional “Educação e Contrmporaneidade”. Anais Educon 2020, São Cristóvão/SE,
v. 14, n. 14, p. 1-20, set. 2020. Disponível em: https://repositorio.usp.br/directbitstream/0fbd4e32-089e-487f-b3d9-589768427d75/3014226.p
df. Acesso em: 09 mai. 2023.
______. Matemática escolar e autoria docente na produção curricular brasileira (1929-2019).
REnCiMa - Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 6, p. 1-18, 2022.
https://doi.org/10.26843/rencima.v13n6a29.
ENAPHEM. 5 Enaphem - Mesa I - A história da Educação Matemática e o panorama
curricular do presente. YouTube, 14 nov. 2020. Disponível em:
https://www.youtube.com/watch?v=jGCHqtbPj9U. Acesso em: 20 jun. 2021.