Instructional Needs of Mathematics Teachers in the 5th Grade of Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2023.v7.41105

Keywords:

Teacher instruction, Initial stages, Educator knowledge, Mathematical knowledge

Abstract

Teacher-pedagogists come face to face with what they usually deem to be an increase in the complexity of mathematical knowledge, particularly in 5th grade, the last year of the first cycle in Brazil’s primary education system. Exploring, in the classroom, fractions and decimals, geometrical and statistical concepts, among other subjects of knowledge found in the country’s base curriculum (BNCC), can often pose a major challenge for 5th grade teachers. Adding to this context is the reigning belief, in school environments, that mathematics is not for everyone. This interferes directly in a teacher’s predisposition to wanting to learn and teach mathematics through innovative practices. This paper outlines the first stage of a research study called Instructional Needs for Mathematics Teachers in the 5th Grade of Primary Education: a study in Cuiabá’s municipal schools, conducted by the Provost’s Office for Research at the Federal University of Mato Grosso, which focused on the needs that teachers display. The issue, in this outline of the study, refers to one of the questions in the initial survey which allowed us to identify part of the instructional needs of teachers and to establish the dynamics of the instructional actions that these teachers were offered during the second semester of 2022. As answers to this question, it was found that teacher-pedagogists in the municipal schools of Cuiabá who teach 5th grade students need to become familiar with practices that make knowledge more meaningful to children, learn how students reason mathematical problems out, comprehend and study the BNCC more intently, and relate mathematical content to everyday situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabiana de Castro Silva, Universidade Federal do Mato Grosso

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professora de Matemática da educação básica da Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso (SEDUC-MT), Cuiabá, MT, Brasil. Endereço para correspondência: Rua 55, 281, apto 07, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil, CEP: 78068-720. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-8449-4877. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6316382308428220. E-mail: fabikastro@gmail.com.

Lídia Antonia de Siqueira San Martín de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professora da educação básica da Secretaria Municipal de Educação de Cuiabá (SME), Cuiabá, MT, Brasil. Endereço para correspondência: Rua Ana Clara de Almeida, 82, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil, CEP 78030-245. ORCID iD: https://orcid.org/0009-0006-6144-4088. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1760572951080155 . E-mail: lidiasan72@gmail.com

Sueli Fanizzi, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil. Endereço para correspondência: Rua Luiz Antônio de Figueiredo, 112, apto 1303, Jardim Petrópolis, Cuiabá - MT, CEP 78070-090. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-6436-8742. Lattes: http://lattes.cnpq.br/2276513640050250. E-mail: suelifanizzi@gmail.com.

References

ALMEIDA, P. C.; BIAJONE, J. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 281-295, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v33n2/a07v33n2.pdf. Acesso em: 30 abr. 2023.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518. Acesso em: 30 abr. 2023.

COUTO, S.; RIBEIRO, M. Conhecimento interpretativo do professor que ensina Matemática: o caso do cubo. Espaço Plural, [S. l.], v. 18, n. 36, p. 174–195, 2018. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/19716. Acesso em: 25 abr. 2023.

CUNHA, D.R. A matemática na formação de professores dos anos iniciais do ensino fundamental: relações entre a formação inicial e a prática pedagógica. Porto Alegre, 2010. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3394. Acesso em: 25 abr. 2023.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 mar. 2023.

ORTEGA, E. M. V.; SANTOS, V. de M. A relação dos alunos do Curso de Pedagogia com o conhecimento matemático e seu ensino: um estudo longitudinal. HOLOS, [S.l.], v. 2, p. 207- 224, jun. 2018. DOI: 10.15628/holos.2018.5724. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/5724. Acesso em: 20 abr. 2023.

RIBEIRO, M. Conhecimento Interpretativo para Ensinar Matemática e História da (Educação) Matemática: contributos para a Formação. Educação & Linguagem (Online), v.20, p.47-72, 2017. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/EL/article/view/8676/6208. Acesso em 30 abr. 2023.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995, p. 77-91.

SERRAZINA, M. L. M. A formação para o ensino da Matemática: perspectivas futuras. In: SERRAZINA, M. L. M. (Org.). A formação para o ensino da Matemática na educação pré-escolar e no 1º ciclo do ensino básico. (pp. 9-19). Lisboa: Porto, 2002. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/262002657_A_formacao_para_o_ensino_da_Matema. Acesso em: 20 abr. 2023.

SHULMAN, L. S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec | Nova série, [S.l.], v. 4, n. 2, jun. 2014. ISSN 2237-9983. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293. Acesso em: 20 abr. 2023.

Published

2023-08-14

How to Cite

SILVA, F. de C.; SOUZA, L. A. de S. S. M. de .; FANIZZI, S. Instructional Needs of Mathematics Teachers in the 5th Grade of Primary Education. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 7, n. 1, 2023. DOI: 10.34019/2594-4673.2023.v7.41105. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41105. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

GT 19 - Educação Matemática - Trabalhos das Reuniões Regionais da Anped – 2022