Mathematics Education and Science

Authors

  • Denizalde Jesiél Rodrigues Pereira UNEMAT https://orcid.org/0000-0003-1442-152X
  • Sir. Universidade Federal de Santa Maria/professor aposentado
  • Antenor Parolin Júnior Universidade do Estado de Mato Grosso/Egresso

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2023.v7.38525

Keywords:

Dialectical Historical Materialism, Philosophy of Science, Education, Mathematics Education, Undisciplinarization

Abstract

Initially, we questioned whether Mathematics Education could be considered a science. From this point on, we delved into authors in the History and Philosophy of Science, especially Patricia Fara, Maria Andery, and Alan Chalmers, to learn what they say on the subject.  We looked at the great classics of history and the ways in which they presented their achievements to humanity, from Egypt and Babylon, through ancient Greece and, above all, with its zenith with the arrival of knowledge in Europe, when it became globalized and universalized. Alan Chalmers, in turn, is summoned, with his categorizing formulations, in the field of Philosophy of Science, critical reading, raising pillars and knocking them down one by one, starting from the contradictions in their own terms. We approached two of Chalmers' critical texts, likewise, by Antonio Miguel, and his edifying conceptual proposal of undisciplinarization, which we consider revolutionary. In the end, we provide answers, regarding our inquiries, based on the conclusions of our two main authors, Chalmers and Miguel.

Keywords: Dialectical Historical Materialism; Philosophy of Science; Education; Mathematics Education; Undisciplinarization.

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Author Biographies

Denizalde Jesiél Rodrigues Pereira, UNEMAT

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1987), especialização em Pós-Graduação em Cinema pela Universidade de Cuiabá(2088), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho(1995) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas(2005). Atualmente é Professor Assistente da Universidade do Estado de Mato Grosso, Professor do Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Coordenador de Subprojeto do Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Membro de corpo editorial do Livro do PIBID da UNEMAT e Revisor de periódico da Revista da Faculdade de Educação - UNEMAT. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática. Atuando principalmente nos seguintes temas:Democracia, Educação Matemática, História de Instituições, Materialismo Histórico Dialético, Sociedade Brasileira de Educação Matemática. 

Sir., Universidade Federal de Santa Maria/professor aposentado

Possui mestrado em Matemática Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (1991) e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (2005). Atualmente é professor associado I, da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: matemática dos processos de difusão e convecção, filosofia das ciências e da matemática, história da matemática, formação de professores. 

Antenor Parolin Júnior, Universidade do Estado de Mato Grosso/Egresso

Graduado em Licenciatura Plena em Letras Português/Inglês. Professor de Língua Portuguesa e Literatura em escolas públicas e rede privada do Estado de São Paulo

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Published

2023-04-03

How to Cite

PEREIRA, D. J. R.; MARTINS, J. C. G. .; PAROLIN JÚNIOR, A. Mathematics Education and Science. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 7, n. 1, 2023. DOI: 10.34019/2594-4673.2023.v7.38525. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38525. Acesso em: 22 dec. 2024.