Playing, moving and doing math in Kindergarten

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2021.v5.35178

Keywords:

Complexity, Pedagogical Practices, Mathematical Knowledge, Mathematical Learning, Dialogue.

Abstract

This article has as objective to indentify pedagogical practices that evidence the dialogue between knowledges, by considering the triad of Mathematical education – plays – body in movement as an alive system given its complexity. This purpose stems from an investigation that brought into question the articulation between the elements of this triad and how they can support systemic, analytical and multidimensional pedagogical practices. In other words, the study results from a qualitative research, exploratory, of an interpretive nature, carried out with three teachers working in Kindergarten. The process of data output occurred in conversation circles generated from the observation of images of games that involve the body in movement. The organization og data was based on Bardin (2016), and the categories of analysis, in the theoretical contribution of complexity. The analyzis reveals that, if the dialogue between knowledge is constitutive of pedagogical practice, the potential of games involving the moving body can become an opportunity for learning mathematics in early childhood education. The results allow us to state that, in dialogic pedagogical practice, playing, moving and doing Mathematics can occur as a synchronous movement and connected to the construction of mathematical knowledge in Kindergarten.

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Author Biographies

Paulo Robson Duarte Barbosa, Rede Municipal de Curitiba

[1] Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) Mestre em Educação: Teoria e Prática de Ensino pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor da Rede Municipal de Curitiba. Paraná, Brasil. Endereço para correspondência: Rua Monsenhor Manoel Vicente, nº 842, ap. 203 Bairro Água Verde, Curitiba, Paraná, Brasil, CEP: 80620-230. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7885-6106. Lattes: http://lattes.cnpq.br/2083879579818623. E-mail: paulorob84@hotmail.com.

Ettiène Guérios, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professora Titular na Universidade Federal do Paraná. Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atua no Departamento de Teoria e Prática de Ensino, no Programa de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico) e no Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (Profissional). Membro dos seguintes Grupos de Pesquisa certificados: a) Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano, b) Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática e (c) Estudos e Pesquisa Pedagogia, Complexidade e Educação. Líder do grupo TESSITURA: Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Complexidade, Formação de Professores e Educação Matemática.

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Published

2021-10-31

How to Cite

DUARTE BARBOSA, P. R.; GUÉRIOS, E. Playing, moving and doing math in Kindergarten. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 5, n. 1, 2021. DOI: 10.34019/2594-4673.2021.v5.35178. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/35178. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Matemática para a Educação Infantil