Playing, moving and doing math in Kindergarten
DOI:
https://doi.org/10.34019/2594-4673.2021.v5.35178Keywords:
Complexity, Pedagogical Practices, Mathematical Knowledge, Mathematical Learning, Dialogue.Abstract
This article has as objective to indentify pedagogical practices that evidence the dialogue between knowledges, by considering the triad of Mathematical education – plays – body in movement as an alive system given its complexity. This purpose stems from an investigation that brought into question the articulation between the elements of this triad and how they can support systemic, analytical and multidimensional pedagogical practices. In other words, the study results from a qualitative research, exploratory, of an interpretive nature, carried out with three teachers working in Kindergarten. The process of data output occurred in conversation circles generated from the observation of images of games that involve the body in movement. The organization og data was based on Bardin (2016), and the categories of analysis, in the theoretical contribution of complexity. The analyzis reveals that, if the dialogue between knowledge is constitutive of pedagogical practice, the potential of games involving the moving body can become an opportunity for learning mathematics in early childhood education. The results allow us to state that, in dialogic pedagogical practice, playing, moving and doing Mathematics can occur as a synchronous movement and connected to the construction of mathematical knowledge in Kindergarten.
Downloads
Metrics
References
BARBOSA, P. R. D. Conhecimentos matemáticos presentes em brincadeiras da
educação infantil que envolvem o corpo em movimento. 2020. 120 f. Dissertação
(Mestrado em Educação: Teoria e Prática de Ensino) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020. Disponível em:
https://www.prppg.ufpr.br/siga/visitante/trabalhoConclusaoWS?idpessoal=57247&idprograma=40001016080P7&anobase=2020&idtc=70. Acesso em: 30 jul. 2021.
BARBOSA, P.; GUÉRIOS, E. Articulações entre educação matemática, brincadeiras e corpo em movimento na educação infantil na perspectiva da complexidade ReviSeM. Dossiê Educação Matemática na Educação Infantil. v. 6, n. 2, p. 165-181, 2021. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/16012. Acesso em: 30 jul. 2021.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BEHRENS, M. A.; PRIGOL, E. L. Prática docente: das teorias críticas à teoria da complexidade. In: SÁ, R. A.; BEHRENS, M. A. Teoria da complexidade: contribuições epistemológicas e metodológicas para uma pedagogia complexa. Curitiba: Appris, 2019. p. 65-86.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://www.basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 23 jul. 2021.
CAMARGO, G. G. de; BAGNE, J.; BOLOGNANI, M. S. F.; COLETTI, S. Desenvolvimento do pensamento algébrico com crianças?... possibilidades de práticas na educação infantil. In: NACARATO, A. M.; CUSTÓDIO, I. A. O Desenvolvimento do Pensamento Algébrico na Educação Básica: Compartilhando Propostas de Sala de Aula com o Professor que Ensina (Ensinará) Matemática. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2018. p. 25-70. E-book. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/ebook_desenv.pdf. Acesso em: 23 jul. 2021.
DA COSTA, L. P.; VERRENGIA, S. R. D.; PAVANELLO, R. M.; OLIVEIRA, L. L. A. de; CARLI, F. A. R. de; TRONDOLI, A. J. P. C. A geometria na educação infantil: O quê? Por quê? Como? Curitiba: CRV, 2018.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação básica. São Paulo: Scipione, 1989.
GALLAHUE, D. L. OZMUN, J. C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte, 2005.
GARANHANI, M. C. O movimento da criança no contexto da educação infantil: reflexões com base nos estudos de Wallon. Revista Contrapontos, Itajaí, v. 5, n. 1, p. 81-93, 2005. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/807. Acesso em: 31 jul. 2021.
GARANHANI, M. C; NALDONY, L. F. O movimento do corpo infantil: uma linguagem da criança. São Paulo: Ed. da UNESP, 2011, p. 65-74. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/447. Acesso em: 23 jul. 2021.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
GUÉRIOS, E. C. Espaços oficiais e intersticiais da formação docente: histórias de um grupo de professores na área de ciências e matemática 2002. 234 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2002. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253667. Acesso em: 30 jul. 2021.
KAMII, C. A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação junto a escolares de 4 a 6 anos. Campinas, SP: Papirus, 1984.
KAMII, C. Reinventando a aritmética: implicações da teoria de Piaget. 4. ed. Campinas: Papirus, 1991.
KAMII, C. Aritmética: novas perspectivas – implicações da teoria de Piaget. 4. ed. Campinas: Papirus, 1995.
KAMII, C. Crianças pequenas reinventam a aritmética: implicações da teoria de Piaget. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.
KAMII, C. Crianças pequenas continuam reinventando a aritmética: implicações da teoria de Piaget. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2005.
KAMII, C. Jogos em grupo na educação infantil: implicações da teoria de Piaget. Porto Alegre: Artmed, 2009.
LE BOULCH, J. O desenvolvimento psicomotor: do nascimento aos 6 anos. Porto Alegre: Artmed, 1982.
LE BOULCH, J. A educação do movimento: a psiconética na idade escolar. Porto Alegre: Artmed, 1983.
LIMA, D. T. de. Corpo(s) em movimento na educação física infantil: contribuições na perspectiva histórico-crítica. 2019. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP, 2019. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/181791/lima_dt_me_bauru.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 23 jul. 2021.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2018.
MARTINS, M. S.; BIEMBENGUT, M. S. Educação Física & Educação Matemática na Pré-Escola. In: XII EBRAPEM – Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-graduação em Educação Matemática, 2008, Rio Claro, SP. Anais […]. Rio Claro, SP: EBRAPEM – Educação Matemática: possibilidades de interlocução / GT 11 – Práticas Educativas em Educação Matemática, 2008.
MORAES, M. C. Questões curriculares contemporâneas no âmbito da complexidade e da transdisciplinaridade. In: SÁ, R. A.; BEHRENS, M. A. Teoria da complexidade: contribuições epistemológicas e metodológicas para uma pedagogia complexa. Curitiba: Appris, 2019, p. 99-138.
MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
MORIN, E. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2005.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 4. ed. Brasília: Cortez, 2011.
MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015.
SMOLE, K. C. S. A matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Penso, 2000.
SMOLE, K. C. S.; DINIZ, M. I.; CÂNDIDO, P. Brincadeiras infantis nas aulas de matemática. Porto Alegre: Artmed, 2000.