Acompanhamento dos egressos do Programa de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da PUC Minas

Authors

  • Eliane Scheid Gazire Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Tânia Fernandes Bogutchi Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0001-7190-8727

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2020.v4.29751

Keywords:

Follow-up of graduates, Masters in education, Educational products.

Abstract

This article brings, as a theme, the systematization of the monitoring of graduates of the Master’s Program in Teaching of PUC Minas, which began to be done in recent years. The first survey was conducted in 2015, with a view to commemorating the ten years of the Program and in 2016-2017, a project funded by the Research Incentive Fund was developed – FIP from PUC Minas. Through the information of these two moments, it was possible to verify the level of satisfaction of graduates with the Program, the improvement of financial gains in their professions and the use of products developed in their dissertations in schools of fundamental, middle and higher levels. Data from all graduates of the Program were used until December 2019. Currently is under development a research with partial data with information about his doctorates and the formation of study and research groups in their workplaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento de área 2013. Brasília: CAPES/MEC, 2013. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/avaliacao/instrumentos-de-apoio/documentos-de-area>. Acesso em: 30 set. 2017.

CGEE – Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. Mestres e doutores 2015 – Estudos da demografia da base técnico-científica brasileira. Brasília: Centro de Gestão e Estudos Estratégicos, 2016.

FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M. (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: investigando e teorizando a partir da prática. Campinas: GEPPFPM-PRAPEM-FE/UNICAMP. São Paulo: Musa Editora, 2010.

GAZIRE, E. S.; BOGUTCHI, T. F. Perfil dos egressos do Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática. In: GAZIRE, E. S.; CHAVES, A. C. L.; DEBORTOLI-LIMA, A. L. (Org.). 10 anos do Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática: panorama e contribuições. Belo Horizonte: PUC Minas, 2015.

MIRANDA, Dimas F. et al. (Org.). Guimarães Objetos de Aprendizagem para o Ensino de Matemática: uma prática educativa – Abordagens de conteúdos para o ensino médio e educação profissional técnica. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2019.

PUC MINAS. Egressos. Disponível em: <http://portal.pucminas.br/pos/ensino/index-padrao.php?pagina=5175>. Acesso em: 13 out. 2017.

Published

2020-08-05

How to Cite

GAZIRE, E. S. .; BOGUTCHI, T. F. Acompanhamento dos egressos do Programa de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da PUC Minas. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 4, n. 1, 2020. DOI: 10.34019/2594-4673.2020.v4.29751. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/29751. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Programas Profissionais