Vamos brincar, jogar e criar com prazer nas aulas de matemática no curso de Pedagogia!
DOI:
https://doi.org/10.34019/2594-4673.2018.v2.27378Keywords:
Formação Matemática, Experiências formativas, Vivências lúdicas e problematizadoras, Processo de ensino e aprendizagemAbstract
This experience report aims to share some moments experienced in mathematics classes by the 7th semester students in the morning and night period of Pedagogy course of the Department of Education Guanambi - Campus XII of the State University of Bahia (UNEB), in the curricular component: Methodological Theoretical Foundations of Teaching Mathematics, in the period 2016.1. The mathematical playful activities (dynamics, plays, games and elaboration of problem situations) developed in the formative meetings led to reflections on the teaching and learning process of mathematics in basic education and on the importance of experiencing theoretical and practical knowledge in the course of formation, to put into operation the knowledge gained in theory. The methodology used in this study was based on the analysis of the reflexive diaries produced by students from July to December 2016, in the curricular component already mentioned. This analysis evidenced the relevance of Mathematics formation in the context of Pedagogy course for the professional development of the future teachers, in the dimension of collaborative work, by providing them with the sharing of their experiences, knowledge and learning of pedagogical practice. The results point out the importance of playful mathematical experiences for the educational formation, mobilization and construction of the pedagogical practice knowledge and the insertion of the undergraduate student in the school context, to learn teaching and re-signify the pedagogical practice itself.
Downloads
Metrics
References
DIAS, Magnara Moreira Santos; NUNES, Cláudio Pinto; CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro. A ludicidade como componente curricular na formação de professores. In: NUNES, Cláudio Pinto; FAGUNDES, Heldina, Pereira Pinto. Formação de professores: questões contemporâneas. Curitiba-PR: CRV, 2014. p.19- 35.
FREIRE, Paulo.
Pedagogia da autonomia saberes necessários à prática educativa. 43.
ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GIUGNO, Jane Lourdes Dal Pai. Desvelando a mediação do professor em sala de aula: uma análise sob as perspectivas de Vygotski e Feuerstein. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, PPGEDU/UFRGS, 2002.
GRANDO, Regina Célia. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Salas de aulas nas escolas infantis e o uso de brinquedos e materiais pedagógicos. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 23., 2000, Caxambu-MG. Disponível em: 23reuniao.anped.org.br/textos/0722t.pdf. Acesso em: 04 fev. 2019.
MALUF, Angela Cristina Munhoz.
Brincar : prazer e aprendizado. 6. ed. Petrópolis, RJ:
Vozes, 2009.
MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Aprendizagem da docência: conhecimento específico, contextos e práticas pedagógicas. In: NACARATO, Adair Mendes; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela (org.). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 213-231.
OLIVEIRA, Sandra Alves de; CARVALHO, Maria de Fátima Pereira; PRADO, Jany Rodrigues. Atividades lúdicas na educação infantil: re-significando a prática pedagógica. Revista Eletrónica de Educação e Psicologia (EduPsi), Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) – Vila Real-Portugal, Ano1, v. 1, p. 39-46, 2014. ISSN 2183-3990.
OLIVEIRA, Sandra Alves de; SILVA, Daniel de Jesus. A ludicidade na formação docente e em aulas de matemática: saberes e aprendizagens da prática pedagógica. In: SILVA, Claudionor Renato da. MATEludicando: ensaios sobre filosofia, matemática e ludicidade. Curitiba: Appris, 2017. p. 119-148.
OLIVEIRA, Sandra Alves de; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Trabalho colaborativo e o desenvolvimento profissional de um grupo de professores dos anos iniciais: olhar para resolução de problemas. Cad. Pesq., São Luís, v. 24, n. Especial, p. 192-207, set./dez. 2017.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 15-34.
PONTE, João Pedro da et al. O contributo dos estudos de aula para as aprendizagens profissionais dos professores. In: FLORES, Maria Assunção (org.). Formação e desenvolvimento profissional de professores: contributos internacionais. Coimbra-Portugal: Almedina, 2014. p. 171-191.
SANTOS, Santa Marli Pires dos. O brincar na escola: metodologia lúdico-vivencial, coletânea de jogos, brinquedos e dinâmicas. 2. ed. Petrópolis,RJ: Vozes, 2011.
SANTOS, Santa Marli Pires dos; CRUZ, Dulce Regina Mesquita da. O lúdico na formação do educador. In: SANTOS, Santa Marli Pires dos (org.). O lúdico na formação do educador. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. p. 11-17.
SERRAZINA, Maria de Lurdes. A formação para o ensino da matemática: perspectivas futuras. In: SERRAZINA, Maria de Lurdes (Ed.). A formação para o ensino da matemática na educação pré-escolar e no 1º ciclo do ensino básico. Lisboa: INAFOP; Porto Editora, 2002. p. 9-19.
SMOLE, Kátia Cristina Stocco; DINIZ, Maria Ignez; CÂNDIDO, Patrícia. Resolução de problemas: matemática de 0 a 6. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
SMOLE, Kátia Cristina Stocco et al. Era uma vez na matemática: uma conexão com a literatura infantil. 4. ed. São Paulo: IME-USP, 2001.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA. Departamento de Educação (DEDC) – Campus XII. Projeto de reconhecimento do curso licenciatura em Pedagogia. Guanambi-BA, 2010.