Pensando a Robótica na Educação Básica
DOI:
https://doi.org/10.34019/2594-4673.2018.v2.27369Keywords:
Robótica Educacional, Pensamento Computacional, Construcionismo, Arduino, Educação MatemáticaAbstract
In this article we present partial results of a research that has as central question to analyze the way in which students of the High School of a public school develop small projects of Robotics. The objective is to construct a methodological proposal aiming to insert it in the didactic context of the High School, guided by the constructionism and recommending Research Scenarios, aiming at the "learning to learn", in a less asymmetric environment and of partnership between teacher and students. The qualitative research, through participant observation, pointed his gaze to a pair of students who, collaboratively, opted for the construction of a microcontrolled smoke detector by an Arduino programmable board. Our results point positively to an active and potentially interdisciplinary, more autonomous learning in which the skills developed go beyond the specific knowledge of Robotics, since the students were busy in planning, evaluating and making decisions based on an intense negotiation process.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Carlos Manuel dos Santos. A importância da aprendizagem da robótica no desenvolvimento do pensamento computacional: um estudo com alunos do 4º ano. 2015. Tese de Doutorado.
ALMEIDA, M. E. B. de. ProInfo: Informática e formação de professores. Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância. v. 1, 2000.
ALRO, H.; SKOVSMOSE, O. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Editora Autentica, 2010.
ARAÚJO, A. L. S. O.; ANDRADE, W. L.; GUERRERO, D. D. S.. Um mapeamento sistemático sobre a avaliação do Pensamento Computacional no Brasil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 5., 2016, Uberlândia. Anais dos Workshops do V Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Uberlândia: Cbie 2016, 2016. p. 1147 - 1158.
BOGDAN, R. C; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em Educação Matemática: uma introdução a teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto Editora, 2013.
BRASIL. Resolução n° 2, de 22 de Dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União (DOU), Brasília, edição: 145, seção: 1. Página: 30-31-32-44, 2017.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação.
CASTELLS, M.. A era da informação: economia, sociedade e cultura. In: A Sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, v. 1, 2000.
COSTA, E. J. F.; CAMPOS, L. M. R. S.; GUERRERO, D. D. S.. Pensamento computacional na Educação Básica: uma análise da relação de questões de Matemática com as competências do Pensamento Computacional. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 5., 2016, Uberlândia. Anais dos Workshops do V Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Uberlândia: Cbie 2016, 2016. p. 1060 - 1069.
DALLA VECCHIA, R.. A Modelagem Matemática e a Realidade do Mundo Cibernético. 2012. 275 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação Matemática, Unesp, Rio Claro, 2012.
DEMO, P. Olhar do Educador e Novas Tecnologias. Boletim Técnico do SENAC: A Revista da Educação Profissional. Rio de Janeiro, v. 37, n.2, mai/ago. 2011. Disponível em: < http://www.bts.senac.br/index.php/bts/article/view/190 > Acesso em: 09 dez. 2017.
LIBÂNEO, J. C.. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MALTEMPI, M. V.. Construcionismo: pano de fundo para pesquisas em informática aplicada à Educação Matemática. In: BICUDO, Maria Aparedida Viggiani; BORBA, Marcelo de Carvalho (Org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012. Cap. 14. p. 287-307.
PAPERT, S.. Logo: Computadores e educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.
PAPERT, S.. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 1994. 210 p.
RESNICK, M. et al. Scratch: programming for all. Communications Of The Acm, [s.l.], v. 52, n. 11, p. 60-67, 1 nov. 2009. Association for Computing Machinery (ACM). http://dx.doi.org/10.1145/1592761.1592779.
SILVA, L. J.; CARVALHO, F. J. R. Robótica Educacional no Colégio de Aplicação João XXIII. Relato de Experiência. Anais do V Colóquio de Educação Matemática (V CEMA). Universidade Federal de Juiz de Fora, 2017.
SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. BOLEMA – Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, n. 14, p. 66-91, 2000.
SOUZA JÚNIOR, L. (Org.). Robótica no Ensino público: Uma Perspectiva Interdisciplinar. 1ª Edição. São Carlos, SP. pEte Educação com Tecnologia, 2014. ISBN 978-65831-30-7.
ZANETTI, H. A. P.; OLIVEIRA, C. L. V.. Prática de ensino de programação de computadores com Robótica Pedagógica e aplicação de Pensamento Computacional. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 4., 2015, Alagoas. Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Alagoas: Cbie 2015, 2015. p. 1236 - 1245.
WING, J. M.. PENSAMENTO COMPUTACIONAL – Um conjunto de atitudes e habilidades que todos, não só cientistas da computação, ficaram ansiosos para aprender e usar. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 1-10, 16 nov. 2016. Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).
WING, J. M.. Computational Thinking Benefits Society. 2014. [Blog Internet]. Disponível em: <http://socialissues.cs.toronto.edu/index.html?p=279.html>. Acesso em: 12 maio. 2018.