Entre a Teoria e a Prática: uma proposta no processo de aprendizagem de cálculo diferencial e integral em engenharia civil

Authors

  • Gilselene Garcia Guimarães

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2018.v2.27365

Keywords:

Cálculo Diferencial e Integral, Aprendizagem, Teoria, Prática, Resolução de Problemas

Abstract

Problem-solving learning (PBL) aims at articulating the theoretical contents of the subject and the inventive and socially productive essence that this argument requires, with the intention of being able to insert the results of this proposal into the daily practice of the student. The main objective is to propose alternative strategies, using real-life problems, according to the PBL method, as integrating and interdisciplinary between the discipline of Differential and Integral Calculus and other related disciplines in the Engineering courses of a Higher Education Institution of the State of Rio de Janeiro. By focusing on qualitative research, we used two important methodological strategies: a questionnaire to be answered individually and an activity performed in pairs where students should choose a subject from the content of said subject and propose two lesson plans considering that the theory should being as close as possible to the context of the students' professional daily life. Therefore, it was possible to make some final considerations, such as perceiving the importance of listening more to the student, giving him a voice so that he can expose his difficulties and obstacles found in his own learning process, understanding that the theory together with daily practice may result in both individual and collective learning. It is worth emphasizing that identifying the points that are unfavorable to learning and looking for ways to modify this trajectory has revealed itself as a strategy that grants autonomy to the student making him the author of the teaching and learning process itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AMADOR, J. A.; MILES, L; PETERS, C. B. The practice of problem based learning: a guide to implementing PBL in college classrooms. New York: John Wiley Professional, 2006.
ARAÚJO, U. F.; Programa Ética e Cidadania: construindo valores na escola e na sociedade: protagonismo juvenil. Organização FAFE – Fundação de Apoio à Faculdade de Educação (USP). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
BAKHTIN, M. Metodologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARROWS, H. S. Problem-based learning in medicine and beyond: a brief overview. In: WILKERSON, L.; GIJSELAERS, W. H. (Eds.). Bringing problem-based learning to higher education: theory and practice. San Francisco: Jossey-Bass, 1996.
BARBOSA, J. C. As discussões paralelas no ambiente de aprendizagem modelagem matemática. Acta Scientiae, 2008, v.10, n.1, jan./jun., p.47-57. Disponível em http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/viewFile/77/69 Acesso em 10 jan 2010.
BRASIL/MEC/ CNE/CES. Resolução CNE/CES nº 11, de 11 de março de 2002. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 de abril de 2002.
BENDER, Willian N.; Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.
BENDER, W.N.; CRANE, D. Response to intervention in mathematics. Bloomington: Solution Tree Press, 2011.
BOGDAN,R; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BUFREM, L. S.; SAKAKIMA, A. M. O ensino, a pesquisa e aprendizagem baseada em problemas. (Trans)Informação, 2003, v.15, n.3, p.351-361. Disponível em http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/1471/1445 Acesso em 3 maio 2013.
DEWEY, J. Democracia e educação.São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
DRAKE, K; LONG, D; Rebecca’s in the dark: a comparative study of problem-based learning and direct instruction/experiential learning in two 4th grade classrooms. Journal of Elementary Science Education, Amsterdam, v.21, n.1, p. 1-16, 2009.
ENGEL, C. E. Not just a method but a way of learning. In: BOUD, D.; FELETTI, G. I. The challenge of problem-based learning. London: Kogan Page, 1997.
ESCRIVÃO FILHO, Edmundo; RIBEIRO, Luís Roberto de Camargo. Aprendendo com PBL: aprendizagem baseada em problemas: relato de uma experiência em cursos de engenharia da EESCUSP. Rev. Minerva, São Carlos, v. 6. n. 1, p. 23-30, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.fipai.org.br/Minerva%2006(01)%2003.pdf. Acesso em 19 jan. 2015.
HOJAS, G. Hernandez. Paradigmas em Psicologia de La Educación. México: Paidós Mexicana, 1998.
LOPES, G. N. Aprendizagem baseada em problema com aplicações em Ciências Agrárias – Uma proposta para o CCA/UFRR. Revista Agro @mbiente on - line, v. 1, p. 43-49, 2007. Disponível em https://revista.ufrr.br/agroambiente/article/view/146/82 Acesso em 25 jun 2016.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
OLIVEIRA, Vanderli Fava; TOZZI, Marcos José; LODER, Liane Ludwig (Org.). Desafios da Educação em Engenharia: Formação em Engenharia, Capacitação Docente, Experiências Metodológicas e Proposições. Brasília: ABENGE, 2014.
PENAFORTE, J. C. John Dewey e as raízes filosóficas da aprendizagem baseada em problemas. In: MAMEDE, S.; PENAFORTE, J. Aprendizagem baseada em problemas: anatomia de uma nova abordagem educacional. Fortaleza: Hucitec, 2001.
RIBEIRO, L. R. C. A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores. 2005, 236f. Tese de Doutorado em Educação – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.
RIBEIRO, L. R. C. A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no Ensino Superior. São Carlos: EDUFSCar, 2010.
TAVARES, R. Aprendizagem significativa e o ensino de ciências. Revista Ciências & Cognição, v. 13, n.1, p. 94-100, 2008. Disponível em http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/index Acesso em 25 de maio de 2014.

Published

2019-02-01

How to Cite

GUIMARÃES, G. G. . Entre a Teoria e a Prática: uma proposta no processo de aprendizagem de cálculo diferencial e integral em engenharia civil. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 2, n. 1, 2019. DOI: 10.34019/2594-4673.2018.v2.27365. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27365. Acesso em: 22 nov. 2024.