Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939

Authors

  • Circe Mary Silva da Silva

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2018.v2.27364

Keywords:

Geometria, Escola Normal, Seminário Alemão Evangélico de Formação de Professores

Abstract

This The present work seeks to identify the geometric knowledge prescribed in the teaching programs as well as their presence in the evaluative practices at the German Evangelical Teacher Training Seminary (DELS), in São Leopoldo (RS), in the period 1926-1939. For that matter, Cultural History was mobilized as a theoretical-methodological tool, and the following primary sources were analyzed: DELS directors' reports, institutional photographs and textbooks used in the DELS. The research evidenced the strong presence of flat and spatial geometry in the formation of student teachers at normal school and found in the evaluative practices the emphasis on problems applied to situations that could occur in daily life and the absence of theoretical questions involving definitions and demonstrations. In addition, the contents prescribed in the programs were very close to the textbooks of German authors used in teaching as well as the final exam questions, which reveals that the curriculum matrix in the DELS was closer to the German Teacher Training Seminars than the Brazilian model.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BARROS, Silvia. O ensino de geometria na formação de professores primários em Minas Gerais nas décadas de 1890 e 1940. Diss. Mestrado Profissional em Educação Matemática. UFJF, 2015.
BITTENCOURT, Circe. Livro didático e saber escolar: 1810-1910. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
BÜCHLER, Otto. Praktische Rechenschule in vier Heften für die deustche Schulen in Brasilien. 4. Heft. São Leopoldo, Cruz Alta: Verlag Rotermund, 1917.
BÜCHLER, Otto. Arithmetica Practica em quatro partes. IV Parte. Trad. Homero Dias Cardoso, 3a. ed. São Leopoldo, Cruz Alta: Verlag Rotermund, 1918.
COSTA, Lysimaco. Bases educativas para a organização da Nova Escola Normal Secundária do Paraná, 1923, PR. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/123699. Acesso em 30/01/2018.
CERTEAU, Michel. A Escrita da História. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1982.
FLÖTER, Jonas. Eliten-Bildung in Sachsen und Preussen: die Fürsten-und Landesschulen Grimma, Meissen, Joaqchimsthal und Pforta (1868-1933). Köln, Weimar, Wien: Böhlau, 2009.
FRÄGER, Paul. Jahresbericht des Deutschen Evangelischen Lehrerseminars in S. Leopoldo über das Schuljahr 1926. São Leopoldo: Rotermund, 1927.
FRÄGER, Paul. Jahresbericht des Deutschen Evangelischen Lehrerseminars in S. Leopoldo über das Schuljahr 1928.
FRÄGER, Paul. Bericht des Deutschen Evangelischen Lehrerseminars in S. Leopoldo über das Schuljahr 1930. São Leopoldo, 1931.
FRANZMEYER, Hartmut. Bericht des Deutschen Evangelischen Lehrer-seminars (Seminário Evangélico), São Leopoldo, R. Gr. Do Sul, Brasilien über das Schuljahr 1933. São Leopoldo: Rotermund, 1934.
FRANZMEYER, Hartmut. Bericht über das Schuljahr 1934. São Leopoldo: Rotermund, 1935.
FRANZMEYER, Hartmut. Bericht über das Schuljahr 1935. São Leopoldo: Rotermund, 1936.
FRANZMEYER, Alderich. Bericht über dies Schuljahre 1936-1938. São Leopoldo: Rotermund, 1938.
GENETE, G. Paratextos Editorias. Tradução de Álvaro Faleiros Cotia: Ateliê Editorial, 2009.
GINZBURG, Carlo. O fio e os rastros: verdadeiro, falso e fictício. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
HOLDER, Gottlob. Deutschen Evangelischen Lehrerseminars S. Leopoldo (Rio Grande do Sul): Jahresbericht über das Schuljahr 1931. São Leopoldo: Rotermund, 1932.
HOLDER, Gottlob. Deutschen Evangelischen Lehrerseminars S. Leopoldo (Rio Grande do Sul): Jahresbericht über das Schuljahr 1932. São Leopoldo: Rotermund, 1933.
KULESZA, Wojciech Andrzej. O currículo da escola normal: feitio e tendências. Anais do VI Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação. Uberlândia, 2006, p. 3762-3772.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da Unicamp, 1996.
RIO GRANDE DO SUL. Decreto No 4.276 de 9 de março de 1929. Regulamento do Ensino Normal do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/104897. Acesso em 30/01/2018.
SANTA CATARINA. Programa de Ensino da Escola Normal. Decreto n. 2.218 de 24 de outubro de 1928. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/99202. Acesso em 30/01/2018.
ZEISBERG, M. (Org.). Geometrie für die mittleren Klassen höherer Schulen Teil 2, Frankfurt: Diesterweg, 1926.
WIESE, B.; MUHS, R.; TEICHMANN, O. Mathematisches Unterrischtswerk für Lehrerbildungsanstalten, II Abteilung, Band 1]. 3a ed. Breslau: Ferdinand Hirt em 1914.
WIESE, B.; MUHS, R.; TEICHMANN, O. Mathematisches Unterrischtswerk für Lehrerbildungsanstalten, II Abteilung, Band 1]. 4a. ed. Breslau: Ferdinand Hirt em 1915.

Published

2019-02-01

How to Cite

SILVA, C. M. S. da . Saberes Geométricos na Formação de Professores Primários no Seminário Alemão de São Leopoldo (Dels): 1926-1939. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 2, n. 1, 2019. DOI: 10.34019/2594-4673.2018.v2.27364. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27364. Acesso em: 4 jul. 2024.