Onde está a Simetria? Uma investigação nos documentos oficiais e livros didáticos de Matemática
DOI:
https://doi.org/10.34019/2594-4673.2018.v2.27362Keywords:
Ensino, Simetria, Livro Didático, PCN, CBCAbstract
This study presents a review of a research paper about the approach of Symmetry content in textbooks and educational documents. Its objective is to investigate and analyze the proposals for the teaching of symmetries in the final years of Elementary School contained in the national curricular guidelines and the guidelines from the state of Minas Gerais. Also analyzing the approach of this content in two collections of textbooks distributed to Brazilian public schools by the Textbook National Plan (PNLD), in the year 2017. The research is qualitative in nature, with documental and bibliographical analysis techniques. The results of the research show that although the curricular documents encourage and guide the teaching of the different types of symmetries in the final years of Elementary School, as well as their application in different mathematical contexts, not all didactic collections approved by PNLD 2017 and adopted by the brazilian public schools fully meet these proposals. The comparative analysis of the two didactic collections shows that both contain contents of symmetry throughout their volumes, with concrete manipulations, contextualized and interdisciplinary situations, but with different activities, didactic resources and deepening. It is noticed that the collection "Vontade de Saber" offers larger didactical and pedagogical supports to public school teachers, as they meet better the national curricular guidelines that serve as a north to the public school services in the country and in the state of Minas Gerais. These distinctions in the approach to the theme symmetry point to the importance of the choosing of the didactical book as a way to meet the curricular guidelines proposed in the documents and also the reality of each school.
Downloads
Metrics
References
BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e quaro ciclos do Ensino Fundamental, Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998. 152 p.
_________. Decreto n. 91.542, de 19 de agos. de 1985. Brasília, DF, agos. 1985. Disponível em: <https://www.fnde.gov.br/fndelegis/action/UrlPublicasAction.php?acao=abrirAtoPublico&sgl_tipo=DEC&num_ato=00091542&seq_ato=000&vlr_ano=1985&sgl_orgao=NI>. Acesso em: 23 de outubro de 2017.
________. Decreto n 7.084, de 27 de janeiro de 2010. Brasília, DF, jan. 2010. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7084.htm>. Acesso em: 23 de outubro de 2017.
_________. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Guia de Livros Didáticos PNLD 2016: Matemática. Brasília: MEC, 2016.
_________. Ministério da Educação, Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Dados Estatísticos: PNLD 2017. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br>. Acesso em: 05 de maio de 2017.
CHIRÉIA, J. V. Transformações Geométricas e a Simetria: Uma proposta para o Ensino Médio. 2013. 89 folhas. Dissertação apresentada ao Curso de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3ª Ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
LUZ, V. A. Um estudo sobre o Ensino de Transformações Geométricas: da reforma da Matemática Moderna aos dias atuais.2007.197f. Mestrado em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2007.
MINAS GERAIS, Governo do Estado. Currículo Básico Comum: Ensinos Fundamental e Médio. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Educação, 2007.
____________. Currículo Básico Comum do Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Educação, 2014.
____________. Resolução SEE n. 666, de 07 de abril de 2005. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Educação, abr, 2005. Disponível em: <https://www.educacao.mg.gov.br/images/documentos/%7BA6FF8791-B1D3-4FBB-B4B5-6AFEE169185A%7D_resol0033.pdf >. Acesso em: 04 de novembro de 2017.
NETTO, S. L. Construções geométricas: exercícios e soluções. Rio de Janeiro: SBM, 2010.
NÓBREGA, J. C. C.. Aprendendo matemática com o Cabri Geométer II. ABC-BSB, 2003.
OLIVEIRA, S. C. (Re)construção do pensamento geométrico de professores numa abordagem investigativa sobre simetria de reflexão. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2016. São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016. Online.
PAVANELLO, R. M. O abandono do ensino da geometria no Brasil: causas e consequências. In: Zetetiké: Campinas, ano 1, n.1, p. 7-17, 1993.
PIRES, C. M. C.; Grupo de Pesquisa: Desenvolvimento Curricular e Formação de Professores em Matemática. Texto base para a Organização do Projeto de Pesquisa sobre o Tema: Relações entre Professores e Materiais Que apresentam o currículo de Matemática: Um Campo Emergencial. São Paulo, 2012.
REZENDE, D. P. L. Ensino e aprendizagem de geometria: uma proposta para o estudo de polígonos nos anos finais do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. XIX. 2015. Juiz de Fora. Anais... Minas Gerais. Universidade Federal de Juiz de Fora, 2015. Online.
SENA, R. M.; DORNELES, B. V. Ensino de Geometria: Rumos da Pesquisa (1991-2011). In: Revemat: Florianópolis (SC), v. 08, n. 1, p. 138-155, 2013.
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 21 ed. São Paulo: Cortez, 2000.
SILVA, P; VIANA M. História da Educação Matemática e Geometria das Transformações: Um estudo sobre as produções brasileiras atuais. In: ENCONTRO MINEIRO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., 2015. Juiz de Fora. Anais... Minas Gerais: Universidade Federal de Juiz de Fora, 2015. Online.
SOUZA, J. R. de; PATARO, Patricia Rosana Moreno. Vontade de Saber Matemática. 3. ed. São Paulo: FTD, 2015. Coleção Vontade de Saber Matemática (6º ao 9º ano).
STEWART, I. Uma história da simetria na matemática. 1.ed. Tradução de Claudio Carina. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
VELOSO, E. Simetria e transformações geométricas. Lisboa: Associação de Professores de Matemática – APM, 2012.