Painting villages:
brushstrokes of memory in Nanny Zuluaga Henao’s poetry
DOI:
https://doi.org/10.34019/1982-0836.2025.v29.48952Keywords:
Memory. Ancestry. Nanny Zuluaga Henao.Abstract
ABSTRACT: This text, an excerpt from the doctoral thesis, aims to observe “the places where memory crystallizes and takes refuge” (NORA, 1993, p.7) in the poems of Nanny Zuluaga Henao. Her memory passes through the places of her childhood, through nature, through the real characters that surround her, through ancestral memories and the legacies left by the original peoples and through the Africanness that runs in her blood.
Downloads
References
BRANDÃO, Ruth Silviano. A Vida Escrita. Rio de Janeiro: 7letras, 2006.
ESTÉS, Clarissa Pinkola. Mulheres que correm com os lobos: mitos e histórias do arquétipo da mulher selvagem. Tradução: Waldéa Barcellos. Rio de Janeiro: Rocco, 2018.
HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. 2ª ed. São Paulo: Ed. Centauro, 2013.
NORA, Pierre. Entre a memória e a história: a problemática dos lugares. In: Projeto História, n° 10, p. 7-28, dez. 1993.
ZULUAGA HENAO, Nanny. Patirrusia: poesía de la memoria ancestral. Colômbia:
Casa de Extraños, 2023 .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 IPOTESI – REVISTA DE ESTUDOS LITERÁRIOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.








