Bacurau: a reading from the perspective of Cinema Novo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-0836.2024.v28.45104

Keywords:

Bacurau, New Cinema, Hinterland, Cangaço

Abstract

The objective of this article is to highlight the characteristics that allow us to analyze the similarities between the film Bacurau (2019) and the Cinema Novo universe. The proposal is, through a bibliographical review, to understand that elements such as the scenery, focusing on the northeastern hinterland and cangaço; The songs that make up the soundtrack, the construction of characters as archetypes and the presence of violence seen as revolutionary are traits that allow a reading of Bacurau from the perspective of the Cinema Novo movement.

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Author Biographies

Marcos Paulo Araújo Barros, UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Mestre em Comunicação e Identidades pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFJF. Possui graduação em Comunicação Social pela UFJF. Graduado em Letras pelo Instituto Superior de Educação Ibituruna. É especialista em Arte, Cultura e Educação pela UFJF. 

André Monteiro Guimarães Dias Pires, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professor Associado da UFJF e escritor. Publicou, entre outros, os seguintes livros: Ossos do ócio (Cone Sul, 2000), Cheguei atrasado no campeonato de suicídio (Aquela Editora, 2014), Uma prosa de Sócrates (Macondo Edições, 2016), Inacreditáveis: assovios antropopaicos (Editora Raquel, 2016), escrito em parceria com Roberto Corrêa  dos  Santos, Romance  de  Asilo (Editora Circuito,  2019)  e Nossa  casa  sem  paredes:  ensaios  de  existir (Editora da UFJF, 2021).

References

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Published

2024-11-05