Implementation of psychological triage outpatient clinic in an universitary hospital: an experience report
DOI:
https://doi.org/10.34019/1982-8047.2023.v49.42636Keywords:
Triage, Hospital Psychology, Brief Interventions, Health Ambulatories ServicesAbstract
Introduction: The role of psychologists in hospital settings encompasses specific characteristics that extend beyond the prevailing traditional clinical psychotherapy model, which continues to dominate public healthcare services. Given the necessity to reconsider the techniques employed in the hospital context, psychological triage emerges as a viable therapeutic intervention modality. It involves an evaluation of the psychological state of each individual, with the purpose of providing referrals and/or brief interventions. Objectives: This study aims to delineate the process of implementing this form of psychological care within an outpatient clinic at the University Hospital of the Federal University of Juiz de Fora (HU-UFJF). Experience Report: The implementation process of the triage outpatient clinic was led by two prominent psychologists from the hospital's psychology service and two psychology residents. Between March 2022 and February 2023, 117 patients were attended to, referred from various outpatient departments at HU-UFJF. With the implementation of the triage outpacientclinic, it was possible to establish a formal space to adress demands directed towards the psychology service; faster patient care; optimization of service time; greater patient adherence to psychology work; improved coordination and comprehension of the Regional Health Network (RAS). Obstacles encountered during the implementation of the outpatient clinic included patient non-compliance with scheduled appointments, underdevelopment of the mental health care network in the region, and a lack of understanding regarding the specificity of triage care. Conclusion: It is concluded that the triage outpatient clinic has achieved its objective of promoting patient reception, conducting in-depth investigations into their demands, and understanding the users' psychological situations. Consequently, it has facilitated more responsible referrals and brief interventions for specific demands.
Downloads
References
Conselho Federal de Psicologia (BR). Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) nos serviços hospitalares do SUS. 1. ed. Brasília: Conselho Federal de Psicologia; 2019.
Campezatto PM, Nunes MLT. Atendimento em clínicas-escola de psicologia da região metropolitana de Porto Alegre. Estudos de Psicologia. 2007; 24(3):363-74. doi: 10.1590/S0103-166X2007000300008.
Dias NM, Radomile MES. A implantação do serviço de psicologia no hospital geral: uma proposta de desenvolvimento de instrumentos e procedimentos de atuação. Revista da Sociedade Brasileira de Psicologia Hospitalar. 2006; 9(2):114-32.
Salinas P, Santos, MA. Serviço de triagem em clínica-escola de psicologia: a escuta analítica em contexto institucional. Psychê. 2002; 6(9):177-96.
Campezatto PM, Nunes MLT. Caracterização da clientela das clínicas-escola de cursos de psicologia da região metropolitana de Porto Alegre. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2007; 20(3):376-88. doi: 10.1590/S0102-79722007000300005.
Cavalheiro NC, Garcia BG, Iwata H, Júnior JP, Rosa HR, Castro VMLL et al. Triagem interventiva: a caracterização de uma demanda. Revista da Sociedade Brasileira de Psicologia Hospitalar. 2012; 15(2):3-16.
Perfeito HCCS, Melo SA. Evolução dos processos de triagem psicológica em uma clínica-escola. Estudos de Psicologia. 2004; 21(1):33-42. doi: 10.1590/S0103-166X2004000100003.
Chammas D. Triagem estendida: um modo de recepção de clientes em uma clínica-escola de psicologia [Dissertação]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2009. doi: 10.11606/D.47.2010.tde-08032010-151628.
Rocha MC. Plantão psicológico e triagem: aproximações e distanciamentos. Revista do NUFEN. 2011; 3(1):119-34.
Macêdo S, Nunes ALP, Duarte MVG. Escuta clínica, triagem e plantão psicológico em um serviço-escola Pernambucano. Psicologia Ciência e Profissão. 2021; 41:e219706. doi: 10.1590/1982-3703003219706.
Cerioni RAN, Herzberg E. Expectativas de pacientes acerca do atendimento psicológico em um serviço-escola: da escuta à adesão. Psicologia Ciência e Profissão. 2016; 36(3):597-609. doi: 10.1590/1982-3703001402014.
Cerioni RAN, Herzberg E. Triagem psicológica: da escuta das expectativas à formulação do desejo. Psicologia: Teoria e Prática. 2016; 18(3):19-29. doi: 10.5935/1980-6906/psicologia.v18n3p19-29.
Herzberg E, Chammas D. Triagem estendida: serviço oferecido por uma clínica-escola de psicologia. Paidéia. 2009; 19(42):107-14. doi: 10.1590/S0103-863X2009000100013.
Gilliéron E. As psicoterapias breves. Rio de Janeiro: Jorge Zahar; 1986.
Hegenberg, M. Psicoterapia breve. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2004.
Peres RS, Santos MA dos, Coelho HMB. Atendimento psicológico a estudantes universitários: considerações acerca de uma experiência em clínica-escola. Estudos de Psicologia. 2003; 20(3):47-57. doi: 10.1590/S0103-166X2003000300004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juliana Dela-Sávia, Nataly Netchaeva Mariz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Cessão de Primeira Publicação à HU Revista
Os autores mantém todos os direitos autorais sobre a publicação, sem restrições, e concedem à HU Revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento irrestrito do trabalho, com reconhecimento da autoria e crédito pela citação de publicação inicial nesta revista, referenciando inclusive seu DOI.