Knowledge and skills of primary health care professionals on basic life support
DOI:
https://doi.org/10.34019/1982-8047.2019.v45.26815Keywords:
Knowledge, Public Health, Heart Arrest, Emergencies, Family Health StrategyAbstract
Introduction: Primary health care units are responsible for the reception of their users, often being the gateway to certain emergency and emergency situations, such as cardiorespiratory arrest (CRP). It is believed that health training can prepare professionals in this service to provide qualified assistance to the victims of CRP. Objective: The objective of this study was to evaluate the theoretical knowledge and the practical skills of the Primary Health Care (PHC) professionals about basic life support (SBV) in the care of adults in cardiorespiratory arrest (CRP) before and after an educational intervention. Material and methods: Quantitative, quasi-experimental, before-and-after study, whose interventions used were training in SBV, performed with PHC health teams from a municipality in the interior of Minas Gerais. The evaluation of the theoretical knowledge was given through the application of a pre-test and post-test instrument and the practical skills were evaluated by the researchers through a checklist that verified the participants' performance in a simulated PCR service. Results: 89 professionals participated in the study. A statistically significant improvement (p<0.05) was observed in the participants' theoretical knowledge and practical skills after the intervention. Conclusion: Empowerment was an effective tool, capable of improving the knowledge and skills of the health team regarding patient care in CPR.
Downloads
References
Mauricio ECB, Lopes MCBT, Batista REA, Okuno MFP, Campanharo CRV. Results of the implementation of integrated care after cardiorespiratory arrest in a university hospital. Rev. Latino-Am. Enfermagem.2018; 26: e2993.
Zandomenighi RC, Martins EAP. Análise epidemiológica dos atendimentos de parada cardiorrespiratória. Revista de enfermagem UFPE online.2018; 12(7):1912-22.
Filho CMC, Santos ES, Silva RCG, Nogueira LS. Fatores que comprometem a qualidade da ressuscitação cardiopulmonar em unidades de internação: percepção do enfermeiro. Revista Escola de Enfermagem da USP. 2015; 49(6):908-14.
Viana TL, Oliveira MLC. Fatores de risco para o desenvolvimento das doenças arteriais coronarianas nos profissionais da construção civil. O Mundo da Saúde. 2017; 41(2):154-16.
Pereira RSM, Pinheiro MBGN, Bezerra AMF, Bezerra KKS, Bezerra WKT, Abreu RA et al. Parada cardiorrespiratória e reanimação cardiopulmonar: conhecimento de enfermeiros de um hospital público no Alto Sertão Paraibano. INTESA – Informativo Técnico do Semiárido.2015; 9 (2):1-10.
Silva RMFL, Silva BAGL, Silva FJM, Amaral CFS. Ressuscitação cardiopulmonar de adultos com parada cardíaca intra-hospitalar utilizando o estilo Utstein. Revista Brasileira de Terapia Intensiva. 2016; 28(4):427-35.
America Heart Association. Guidelines CPR ECC. Destaques das diretrizes da American Heart Association 2010 para RCP e ACE. [citado em 2016 Aug 29] Disponível em: http://www.heart.org/idc/groups/heartpublic/@wcm/@ecc/documents/downloadable/ucm_317343.pdf
Freitas JR, Péllenz DC. Parada cardiorrespiratória e atuação do profissional enfermeiro. Revista Saberes UNIJIPA. 2018; 8(1):74-84.
Ministério da Saúde (BR). Portaria nº 2048, de 5 de novembro de 2002. Brasília: Ministério da Saúde;2002.
Oliveira AEF, Araújo FLSM, Garcia PT.Redes de atenção à saúde: rede de atenção às urgências e emergências no âmbito do Sistema Único de Saúde. UNA-SUS/UFMA São Luís: EDUFMA; 2018.
American Heart Association. Highlights of the 2010 American Heart Association Guidelines for CPR and ECC. [citado em 2016 Aug 29] Disponível em: https://www.ahajournals.org/dói/full/10.1161/cir.0b013e3182051bab.
Meira LEJ, Souza FM, Almeida LC, Veloso GGV, Caldeira AP. Avaliação de treinamento em suporte básico de vida para médicos e enfermeiros da atenção primária. Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade. 2016; 11(38):1-10.
Nogueira LS, Wilson AMMM, Karakhanian ACM, Parreira EV, Machado VMP, Mira VL. Avaliação dos conhecimentos e habilidades em ressuscitação cardiopulmonar assimilados por profissionais da atenção primária em saúde. Scientia Medica. 2018; 28(1): p. 1-9.
Prestes JN, Menetrier JV. Conhecimento da equipe de enfermagem de uma unidade de terapia intensiva adulta sobre a parada cardiorrespiratória. Biosaúde.2017; 19(1):1-11.
Araújo LP, Silva AL, Marinelli NP, Posso MBS, Almeida LMN. Conhecimento da equipe de enfermagem sobre o protocolo ressuscitação cardiopulmonar no setor de emergência de um hospital público. Revista Univap.2012; 18(32):2237-2753.
Moraes CLK, Paula GMA, Silva JR, Rodrigues MCL. Desafios enfrentados pela equipe de enfermagem na reanimação cardiorrespiratória em uma unidade de emergência hospitalar. Revista Eletronica Estácio Saúde. 2016, 5(1):p. 1-10.
Cunha CM, Toneto MAS, Pereira EBS. Conhecimento teórico dos enfermeiros de hospital público sobre reanimação cardiopulmonar. BioscienceJournal.2013; 29(5):1395-402.
Rosa MR. Atuação e desenvolvimento do enfermeiro frente ao cliente/paciente vítima de parada cardiorrespiratória (PCR): revisão de literatura. Revista Eletrônica Saúde em Foco.2014; 136-48.
Barros FRB, Neto ML. Parada e reanimação cardiorrespiratória: conhecimento do enfermeiro baseado nas diretrizes da American Heart Association 2015. Enfermagem Foco. 2018; 9(3):8-12.
Souza BCAP, Romanelli BB, Lobo BN, Silva KR. Ressuscitação cardiocerebral básica precoce: considerações sobre o treinamento dos leigos no Brasil. Periódico Cientifico do núcleo de biociências. 2014; 4(8):36-44.
Oliveira ADS, Cardoso FJB, Sá JF, Araujo OF, Cordeiro ATCB, Vieira TS. Atendimento do enfermeiro do serviço de urgência à vítima em parada cardiorrespiratória. Revista Interdiciplinar.2013; 6(2):64-74.
Alves CA, Barbosa CNS, Faria HTG. Parada cardiorrespiratória e enfermagem: o conhecimento acerca do suporte básico de vida. Cogitare Enfermagem. 2013; 18(2):296-301.
Moraes TPR, Paiva EF. Enfermeiros da atenção primária em suporte básico de vida. Revista Ciências Médicas. 2017;26(1):9-18.
Alexander TD, MS1, McGovern S, Leary M, Abella BS, Blewer AL. Association of state-level CPR training initiatives with layperson CPR knowledge in the United States. State laws and CPR education. 2019; 14:1-15.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Cessão de Primeira Publicação à HU Revista
Os autores mantém todos os direitos autorais sobre a publicação, sem restrições, e concedem à HU Revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento irrestrito do trabalho, com reconhecimento da autoria e crédito pela citação de publicação inicial nesta revista, referenciando inclusive seu DOI.