School and Institutional Support according to the Perception of Social Educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46932

Abstract

Based on the understanding that institutional care is an exceptional measure that seeks to guarantee the protection of children and adolescents whose rights have been violated, this article aims to present data from a cross-sectional, descriptive and qualitative-quantitative study carried out in this context. Its main objective was to identify the role of school and institutional care in the biopsychosocial development of adolescents, according to the perception of social educators at an institution aimed at this public. Semi-structured interviews based on open and closed questions were carried out with 5 social workers, on the basis of which data was collected on the profile of the participants, as well as information on the role of school in development; school learning, and prospects for the future of adolescents in care. The data was processed using the content analysis method. Among the main results, it was observed that school is seen as a fundamental space for promoting the integral development of adolescents, as well as providing feelings of belonging and prospects for the future. However, challenges have been identified that can impact on the experiences of these young people, such as feelings of insecurity, an accumulation of absences, truancy and difficulties with school performance. It is understood that problematizing this data is important, since school and foster care institutions can be seen as co-responsible for the social reintegration of these young people.

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Author Biographies

Matheus Freitas Alves Correia, Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ)

Bacharel em Terapia Ocupacional pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro (2024) e membro da equipe do projeto Lentes que Aproximam de 2019 a 2023, onde desenvolveu atividades de pesquisa e extensão junto a crianças e adolescentes em situação de acolhimento institucional. É autor de resumos simples e expandidos voltados ao tema de crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade social, além de ter apresentado trabalhos em diversos congressos científicos.

Márcia Cristina de Araújo Silva, Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ)

Mestre em Ciências pelo Instituto Nacional de Saúde da Mulher, da Criança e do Adolescente, Fernandes Figueira/FIOCRUZ (2015). Possui Graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008) e Especialização em Terapia Ocupacional com Ênfase em Desenvolvimento Infantil (2011) pela mesma Universidade. Atualmente integra o corpo docente do Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ), campus Realengo, onde leciona as disciplinas Terapia Ocupacional na Escola, Cinesiologia para Terapia Ocupacional, Seminários de Pesquisa I e II em Terapia Ocupacional e Bases Morfofuncionais dos Sistemas I. Atuou Coordenadora de Extensão do campus de julho de 2015 a julho de 2017 e atualmente é a coordenadora do curso de Terapia Ocupacional.

Susana Engelhard Nogueira, Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ)

Possui graduação em Psicologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2000), Residência em Psicologia Clínica Institucional pelo HUPE/UERJ (2003), mestrado em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2005) e doutorado pelo mesmo Programa de Pós-Graduação (2009). Atualmente dedica-se às áreas de Psicologia do Desenvolvimento, Educação e Pesquisa. É Professora Titular do Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ), atuando nos cursos de Graduação em Fisioterapia, Terapia Ocupacional e Farmácia, e no Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia, Inovação e Saúde (PPGCTIS) - Campus Realengo/RJ, Brasil. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Processos Perceptuais e Cognitivos, Desenvolvimento, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento infantil, crianças e adolescentes em situação de risco e vulnerabilidade biopsicossociais.

Published

2025-07-06

How to Cite

Correia, M. F. A. ., Silva, M. C. de A. ., & Nogueira, S. E. . (2025). School and Institutional Support according to the Perception of Social Educators . Educação Em Foco, 30(1), e30038. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46932