Educational Technologies

Perceptions of Future Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48875

Abstract

This study aimed to analyze the perceptions of prospective teachers regarding the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) as pedagogical tools in teacher education, emphasizing their contribution to the teaching of complex concepts and to the innovation of educational practices. The investigation followed a mixed-methods approach, combining qualitative and quantitative data derived from the experience of Mathematics undergraduates engaged in formative activities involving educational technologies. The results showed that DICTs are recognized by participants as tools that enhance interaction, promote dynamism, and facilitate the visualization of content, thus supporting active learning. However, significant challenges remain, such as the lack of continuous professional development and difficulties in effectively integrating technologies into pedagogical planning. It is concluded that the intentional and strategic incorporation of DICT into pedagogical planning is essential to enhance their transformative role and to promote a more inclusive, interactive, and responsive education aligned with contemporary demands. Although the study was based on a specific sample of Mathematics undergraduates, its reflections and implications go beyond this context and are applicable to teacher education across different fields. This perspective highlights the importance of a critical, contextualized, and reality-oriented approach to the effective integration of DICTs in teacher education processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angélica Rhoden, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Pós-Doutoranda em Tecnologias Educacionais na UFFS, campus Chapecó, graduada em Administração de Empresas e licenciada em Educação Profissional e Tecnológica, com ênfase na área de administração e metodologias ativas. Pesquisa e interesse em: empreendedorismo, metodologias ativas e tecnologias educacionais, bioeconomia, desenvolvimento regional e territorial.

Leandro Blass, Universidade Federal do Pampa - Unipampa/Bagé

Doutor em Modelagem Computacional pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor adjunto na Unipampa. Coordenador da especialização Matemática na Prática (UAB) e líder dos grupos de pesquisa “Grupo de Pesquisa sobre Aprendizagens, Metodologias e Avaliação” ( GaAMA) e Modelagem e Análise de Dados (MAD). Pesquisador em metodologias ativas, mapas mentais, tecnologias na educação e avaliação no ensino superior.

Ana Maria de Oliveira Pereira, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Graduação em licenciatura em Geografia pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (1995). Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (2010) e Doutora em Diversidade Cultural e Inclusão Social Universidade Feevale (2017). Pós-doutora em Educação Unochapecó (2022) Professora Associada na Universidade Federal da Fronteira Sul. Experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Geografia; Formação de Professores; Informática na Educação; Metodologias de Ensino de Geografia; Ecopedagogia . Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisas Escola de Vigotsky - GEPEVI - http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/535118. Vice Lider do grupo Palavração Ecopedagogia - dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/9934306116921170. Lider do Grupo GEPEFORTE - Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Formação de Professores e Tecnologias Digitais na Educação - dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/0840869040786561

Published

2025-12-01

How to Cite

Rhoden, A., Blass, L., & de Oliveira Pereira, A. M. . (2025). Educational Technologies: Perceptions of Future Teachers. Educação Em Foco, 30(1), e30065. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48875