PROBLEM-BASED LEARNING AND DIGITAL TECHNOLOGY

TEACHERS’ PERCEPTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.45526

Abstract

This study aligns with current education directions when considering a context that takes into account teaching aimed at developing skills related to problem solving and the use of Digital Technologies (DT). Problem-Based Learning Strategies (PBL) and DT were the dimensions considered in this study in order to detect relationships considered by the participating teachers. Thus, the objective of this study was to identify implications of a training course, based on PBL strategies, in relation to the development of Digital Competence (DC) of teachers. From a qualitative study, using a case study, audio recording was used to collect data. Through content analysis, considering the transcriptions of interactions during the course and the considerations of each teacher in a conversation circle, after the course, it was identified that the challenges provided by the problem situation provided the development of skills for the use of DT. Teachers considered that the use and development of digital resources occur depending on the teacher's interference, however they reported that through the challenge of the problem they used and developed digital resources that they had not yet developed. One of the teachers specifically considered that PBL provides the development of DC, however, it emphasizes the problem, without considering the different stages of the strategy.

Downloads

Author Biographies

Ângela Cristina Sampaio Bezerra, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Doutora em Multimédia em Educação. Professora e Investigadora na Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), com atuação nas áreas de pesquisa: Formação de Professores, Competência digital e Metodologias Ativas.

Patrícia Alexandra Pacheco de Sá, Universidade de Aveiro

Pós-Doutorado em Educação. Doutorado em Didática das Ciências. Licenciada em Ciências da Educação. Investigadora na Universidade de Aveiro (UA), com atuação nas áreas de pesquisa: Educação para a Sustentabilidade, Formação de Professores, Desenvolvimento de Recursos Educativos, Metodologias de Investigação em Educação.

Ana Cláudia Uchôa Araújo, Instituto Federal do Ceará

Pós-doutorado, doutorado e mestrado em Educação. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação de Jovens e Adultos, Proeja, Educação Profissional, Educação a Distância, Formação de Professores e História da Educação em perspectiva comparada. Atualmente é Pró-reitora de extensão do IFCE.

Published

2025-03-11

How to Cite

Bezerra, Ângela C. S., Sá, P. A. P. de ., & Araújo, A. C. U. . (2025). PROBLEM-BASED LEARNING AND DIGITAL TECHNOLOGY: TEACHERS’ PERCEPTIONS. Educação Em Foco, 30(1), e30015. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.45526