THE PRESENCE OF TEACHERS BLACK PEOPLE IN BRAZILIAN PUBLIC BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46097

Abstract

This text presents elements from an integrative study that seeks to investigate the trajectory and presence of black female teachers in Brazilian public basic education, based on the theme of an ongoing master's research project authored by one of the authors. Its objective is to conduct a survey of scientific production, addressing the representation and challenges faced by black female teachers in the public education system in Brazil. The research follows an integrative review methodology, through which it is possible to highlight existing productions, highlighting the main challenges and contributions of these teachers to the educational context, their training trajectory and insertion in Brazilian basic education. The study emphasizes the importance of these educators as models of positive identification for black students, recommending the implementation of support programs and the creation of spaces for dialogue, in addition to highlighting the role of black female teachers in the construction of a more fair and representative educational system. In addition to these issues, it is necessary to discuss the implications of the underrepresentation of black female teachers in the formation of public policies and their active participation in the educational scenario.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ernesta Silveira Manenti, UNISUL

Municipal Government of Criciúma/SC: Criciúma, Santa Catarina, BR
2015-02-10 to present | Teacher (Department of Education)
State Department of Education of SC: Criciúma, Santa Catarina, BR
2014-02 to present | Teacher (Departments of Education)
SESI - Social Service of Industry/SC: Criciúma, Santa Catarina, BR
1994-03-01 to 2006-02-05 | Teacher (Education)
Southern University of Santa Catarina: Tubarão, Santa Catarina, BR
2023-03-17 to 2025-02-10 | Master’s Student (Graduate Program in Education) (Graduate Studies - UNISUL)

Academic Qualifications:

WHEN SCHOOL MEMORIES MEET: A classroom-forged experience
EDIUNESC
2024-09-12 | Book Chapter
Contributors: Ernesta Silveira Manenti

CRICIÚMA WAS BORN A GIRL, WRITING DREAMS
XI NATIONAL SYMPOSIUM AND II INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON TEACHER TRAINING
2024-04-18 | Conference Abstract

CRICIÚMA OF MANY STORIES AND ALL COLORS
IV EDUCATION SEMINAR - Knowledge and educational processes
2022-08-31 | Conference Abstract
Contributors: Ernesta Silveira Manenti

 

JOSIANE ANACLETO SILVEIRA, unisul

Prefeitura Municipal de Capivari de Baixo : Capivari de Baixo, Santa Catarina, BR     Emprego   Josiane Martins Anacleto Silveira   Educação e qualificações (2) Universidade do Sul de Santa Catarina: Tubarão, Santa Catarina, BR   2021-03-17 a 2024-12 | Doutoranda (Programa de Pós Graduação em Educação ) Qualificação   Josiane Martins Anacleto Silveira   Universidade do Sul de Santa Catarina: Tubarão, Santa Catarina, BR   2014-02-01 a 2016-02-27 | Mestre (Programa de Pós Graduação em Educação ) Qualificação   Josiane Martins Anacleto Silveira   Trabalhos (2) RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: REFLEXÕES SOBRE PRÁTICAS EDUCATIVAS COM CRIANÇAS PEQUENAS   XI SIMPÓSIO NACIONAL E II SIMPÓSIO INTERNACIONAL SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES ? 2024-04-18 | Resumo de conferência Contribuidores: Josiane Martins Anacleto Silveira   Josiane Martins Anacleto Silveira   Direito das crianças ao atendimento na educação infantil: configuração dos municípios da AMUREL   Apresentação de dissertação de mestrado - Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul 2016-02-26 | Dissertação/Tese Contribuidores: Josiane Martins Anacleto Silveira    

ANDRÉ LUIS DE SOUZA LIMA, UNISUL

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Licenciado em Filosofia pela mesma universidade. Professor adjunto da Unisul (Universidade do Sul de Santa Catarina), atuando no Programa de Pós-graduação em Educação e também na graduação. Foi consultor Técnico em projeto UNESCO/MEC na área de atendimento educacional especializado: deficiência intelectual e professor substituto da Faculdade de Educação da UFRGS no Departamento de Estudos Básicos (DEBAS) de abril de 2023 a setembro de 2023 e de abril 2019 a abril 2021. Defendeu uma tese intitulada "Educação Especial, Conhecimento e Capacitismo: a Persistência da Exclusão no Brasil Contemporâneo", acerca das bases epistemológicas da educação especial e suas relações com os processos de exclusão de pessoas com deficiência no âmbito escolar brasileiro, considerando os efeitos da desconsideração de questões interseccionais. Atuou em formação de professores na área de educação especial no âmbito do atendimento educacional especializado (AEE) e na formação inicial de professores de área. Trabalhou na educação profissionalizante de pessoas identificadas como tendo deficiência intelectual e autismo. Tem experiência na área editorial com obras de ciências humanas, psicologia e psiquiatria. Editou um livro sobre psicanálise e educação especial. Seus principais interesses são: educação inclusiva, educação especial, filosofia da educação, deficiência, formação de professores, psicanálise e processos editoriais. Vinculado ao Núcleo de Pesquisa em Psicanálise, Educação e Cultura (NUPPEC/UFRGS) e à Rede Internacional de Pesquisa em Psicanálise, Educação e Políticas (RIPPEP).

Informações coletadas do Lattes em 27/02/2024

Published

2025-02-11

How to Cite

Silveira Manenti, E., ANACLETO SILVEIRA, J., & DE SOUZA LIMA, A. L. (2025). THE PRESENCE OF TEACHERS BLACK PEOPLE IN BRAZILIAN PUBLIC BASIC EDUCATION. Educação Em Foco, 30(1), e30007. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46097