A INFLUÊNCIA DO NEOFASCISMO NO NOVO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44495

Abstract

This article is the result of research that aimed to place the current counter-reform of Brazilian secondary education in the ideological context of the period 2016-2022, concerning about the influence of neo-fascist ideology. It therefore complements recent researches that place their objects in the same conjunctural period, but has neoliberalism as axis. The focus of the article is, particularly, the anti-scientific nature of the counter-reform, analyzing a set of normative documents and teaching materials with the guidance of a methodology that interprets the hidden elements – structural and ideological – of the formal rules of the capitalist school. The discussion of anti-environmentalist policies of the period and their impact on the educational field illustrates the phenomenon analyzed. The work concludes that anti-science constitutes an articulating element between neofascism and the recomposition of the neoliberal program in Brazil, verifying that scientific denialism finds fertile ground to develop itself, within a curriculum centered on the Pedagogy of Competences, on the ideology of entrepreneurship and fragmentation guided by the provision of training itineraries.

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Author Biographies

Lucas Barbosa Pelissari, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Doutor em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (2018). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2012). Graduação em Engenharia Civil pela UFPR (2009) e em Licenciatura em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR (2009). Atualmente é Professor Doutor I (MS3.1) do Departamento de Políticas, Administração e Sistemas Educacionais (DEPASE) da Faculdade de Educação (FE) da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), atuando no mestrado e doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). É membro dos Grupos de Pesquisa "Neoliberalismo e relações de classe no Brasil" (Unicamp/CEMARX) e "Trabalho, Saúde e Subjetividade" (Unicamp/FE) e líder do Grupo de Pesquisa "Estado, Políticas Públicas e Educação Profissional" (EPPEP). Atua no Grupo de Trabalho 09 - Trabalho e Educação, da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPED), na função de vice-coordenador. Tem experiência na área de Políticas Educacionais, pesquisando políticas de educação profissional e atuando nos seguintes temas específicos: interesses de classes e frações de classe na conformação de políticas educacionais; educação politécnica e pedagogias críticas; reformas educacionais no ensino médio e na educação profissional. É autor do livro "Educação profissional e neodesenvolvimentismo: políticas públicas e contradições" - Paco Editorial, 2019.

Maria Luiza Freitas Marques do Nascimento, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Possui graduação em Gestão Ambiental pela Universidade de São Paulo (2016) e Pedagogia pela Universidade Federal de Ouro Preto (2020). Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2020). Doutoranda pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Foi membro do Laboratório de Investigações em Educação, Ambiente e Sociedade (LIEAS-FE/UFRJ). Hoje é pesquisadora do Grupo de pesquisa em educação ambiental e cultura da sustentabilidade (GPEACS) e do Centro de Educação Ambiental e Preservação do Patrimônio (CEAPP/UFPR/IPHAN). Possui experiência na área de Educação, com ênfase em Trabalho-educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação ambiental e movimento sociais.

Published

2024-08-26

How to Cite

Barbosa Pelissari, L., & Freitas Marques do Nascimento, M. L. (2024). A INFLUÊNCIA DO NEOFASCISMO NO NOVO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO. Educação Em Foco, 29(Dossiê Temático), e29031. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44495

Issue

Section

Dossiê: O direito à educação no contexto de conservadorismo e disputa de mercado