The THE SKIN THAT IS SILENCED

THE PLACE OF THE BLACK BODY IN THE READING OF IMAGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.43008

Abstract

The school curriculum acquired a new look with Law n. 10.639/2003, which brought the obligation the teaching of Afro-Brazilian History and Culture, aiming to value the contribution and participation of black people in all spheres of Brazil’s formation. This article aims to dialogue about the law and the power of the image in the interdisciplinary teaching of art and history. We analyze the following works: “Um jantar brasileiro” (1827), by Jean-Baptiste Debret; “Bastidores” (1997), by Rosana Paulino; e “Não branca o suficiente” (2020), by Paula Duarte. We analyze the place of the black body in artistic productions, made in the colonial period and in contemporaneity, based on the technique proposed by the Triangular Approach proposed by Ana Mae Barbosa (1978, 1998, 2009). The analysis raises educational debates and problematizes points of contemporary culture such as racism and necropolitics in Brazilian society. We dialogue with Evaristo (2018), Mbembe (2018), Ribeiro (2017), Gomes (2013), Salles and Cabrera (2019). They offer a vision to mediate interdisciplinary teaching-learning processes to deal ethically with the cultural multiplicity that constitute Brazilian people and their socio-historical formation. Thus, it is impossible to work on an antiracist education, valuing the black body and culture through diasporic narratives created by black artists that reveal, in diverse ways and languages, the richness of ancestral knowledge, resignifying the place of the black body in social memory beyond slavery.

 

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Author Biographies

Laura Campos Daibert, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestranda pelo Programa de Pós-Gradução em Educação da Universidade Estadual do Sudoese da Bahia (PPGED/UESB), bolsista CAPES, Laura/Lohá é arte-educadora especialista em Ensino de Artes, licenciada em Artes Visuais e bacharel em Artes e Design pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Sua pesquisa objetiva criar experiências estéticas/performáticas no âmbito educacional como ação subversiva criadora de potência e autopoiesis baseando seu estudo na filosofia da diferença. Participa de grupos de pesquisa na UFBA e UESB.

Patrícia Barros, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestranda no Programa de Pós- Graduação em Educação (PPGED) na Universidade do Sudoeste da Bahia (UESB). Especialista em História e Cultura Afro-brasileira pela Faculdade do Noroeste de Minas, Especialista em Orientação, Supervisão, Inspeção e Gestão em Administração Escolar pela Faculdade Einstein (FACEI), graduada em História pela Fundação Universidade de Itaúna. Docente efetiva da Prefeitura Municipal de Almenara e da Secretaria do Estado de Educação de Minas Gerais.Com experiência em educação à distância, atuou como tutora na Universidade Aberta do Brasil pela Unimontes e como Orientadora Educacional ? na CDI Educação e Treinamento Unidade Almenara Ltda Sistema Unopar e como Professora Assistente na Rede de Ensino Docum. Tem experiência na área de História e educação, com ênfase em História da África e Relações Étnico-Raciais e demais temas como : Plano Municipal de Educação, ECA e CONAE .Participou da reestruturação do PNLD Campo 2016 junto a Editora FTD.

Tatyanne Gomes Marques

Professora da Universidade do Estado da Bahia (UNEB); do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UESB). Pedagoga com mestrado e doutorado em Educação; membro da linha de pesquisa em Educação Do Campo, Educação de Jovens e Adultos e Movimentos Sociais - Nepe/UNEB.

Published

2024-04-24

How to Cite

Daibert, L. C. ., Barros, P. ., & Marques, T. G. . (2024). The THE SKIN THAT IS SILENCED: THE PLACE OF THE BLACK BODY IN THE READING OF IMAGES. Educação Em Foco, 29(1), e29014. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.43008