DISCUSSION ON UNIVERSITY DOCUMENTS TO CURRICULATE THE OUTREACH ACTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.42040

Abstract

On December 18, 2018, Resolution No. 7 was enacted with the objective of curricularizing Brazilian outreach actions. Such a resolution, known as CNE-CES 07/2018, brings to light abstract guidelines that refer exclusively to extension. In this scenario, it is observed in the literature that universities have adopted different paths to comply with the dictates of CNE-CES 07/2018, including with regard to their institutional documents that guide the process of implementing the resolution. That said, the following question is clarified: do the institutional documents outlined by Brazilian universities meet the requirements of CNE-CES 07/2018 considering a practical approach in the implementation of extension curricularization? In order to answer the problematizing question, a methodological path was structured to analyze documents from 10 (ten) Higher Education Institutions. This route consists of three steps: Step 1 - definition of the benchmark items considering the minimum requirements established by CNE-CES 07/2018, Step 2 - selection of documents from the 10 Higher Education Institutions and Step 3 - Correlation of the benchmark items with the documents from the 10 Higher Education Institutions. As a result, an overview was prepared that allowed demonstrating the difficulty of the referred Higher Education Institutions in implementing the extension curriculum. When analyzing the constructed panorama, there is a scenario that brings an important warning about the directions of Brazilian university extension since, historically, extension has always been considered a university appendix, thus limiting all its potential for social emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Frederico Severo Miranda, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Profissional com 10 anos de experiência na área de TI, o que permitiu adquirir sólidos conhecimentos em análise e desenvolvimento de sistemas. Bacharel em Ciência da Computação (FIC-MG/2002-2005), especialista em Tecnologia Java (UTFPR/2007-2008), mestre em Engenharia Elétrica e Informática Industrial (UTFPR/2016-2017), membro do grupo de pesquisa Xuê: Participação, Interação e Computação (2020-atual) e doutorando em Tecnologia e Sociedade (UTFPR/2020 - atual) cuja pesquisa está relacionada com a curricularização da extensão. Possui forte interesse em assuntos relacionados com a extensão universitária, além de ser um entusiasta no que se refere à aplicação de metodologias ativas principalmente na utilização da gamificação para promover o engajamento dos estudantes.

Marília Abrahão Amaral, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Londrina, mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, doutorado no Programa de Pós Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento da Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professora associada na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) no DAINF no e PPGTE. É tutora do Grupo PET Computando Culturas em Equidade. Tem experiência na área de Ciência da Computação, atuando principalmente nos seguintes temas: interação humano computador, estudos em Ciência Tecnologia e Sociedade, informática na educação, educação em computação, computação sociedade e inclusão.

Published

2024-04-18

How to Cite

Severo Miranda, F., & Abrahão Amaral, M. (2024). DISCUSSION ON UNIVERSITY DOCUMENTS TO CURRICULATE THE OUTREACH ACTIONS. Educação Em Foco, 29(1), e29012. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.42040