TEACHER SELF-EFFICACY AND BURNOUT: SCOPING REVIEW

SCOPING REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.42071

Abstract

The objective of this scoping review was to identify research on burnout and teacher self-efficacy. The databases of the Virtual Health Library, Portal de Periódico da CAPES, Institut of Education Sciences and National Library of Medicine were consulted, using as search strategy "teaching self-efficacy" AND "burnout syndrome" AND "teachers". Seventeen articles were retrieved following the standards of the PRISMA-ScR protocol. For analysis, the publications were organized in a flowchart and table containing Title/Authors, Objectives, Participants, Method, Year, and Results/Conclusions. Results revealed that the time spent teaching proved to be influential to professional wear, thus making possible a higher incidence of Burnout Syndrome in these professionals and that there is little investment and attention to the improvement of teachers' self-efficacy in the educational field. Thus, it is proposed that one of the paths to be further explored and developed would be the training of teachers' self-efficacy beliefs, and that new research with these professionals should occur to expand the understanding of the importance of teacher self-efficacy in the national context, based on the gaps pointed out in this review. It is suggested that interventions and public policies aimed at the prevention and promotion of these professionals' health be developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lyana Cristina Guzmán Veiga, Universidade do Oeste Paulista/Faculdade de Medicina Famepp

Possui graduação em Medicina pela Universidade do Oeste Paulista (2001). Residência médica em Pediatria no Hospital Materno-Infantil de Marília (Faculdade de Medicina de Marília - FAMEMA).Pós Graduação em Nutrologia pela ABRAN e Faculdade de Ciências Médias da Santa Casa de São Paulo.Título de Especialista em Pediatria pela Sociedade Brasileira de Pediatria (SBP). Docente do Departamento de Pediatria do curso de Medicina da Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente-SP. Mestra em Educação pela Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE

Camélia Santina Murgo, Universidade do Oeste Paulista/Programa de Pós-graduação em Educação

Possui graduação e licenciatura em Psicologia, Mestrado em Psicologia Escolar e Doutorado em Psicologia Ciência e Profissão pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Pós-doutorado em Avaliação Psicológica pela Universidade São Francisco. Pós-Doutorado em Educação para Saúde na Universidade de Lisboa. É docente dos Cursos de Psicologia e Medicina da Universidade do Oeste Paulista. Docente titular e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação - Mestrado e Doutorado em Educação - da Universidade do Oeste Paulista. Líder do Grupo de pesquisa Estudos Sobre Processos de Subjetividade no Contexto Escolar (CNPq). Membro do GT de Avaliação da Criatividade e Psicologia Positiva da Associação Nacional de Pesquisa em Psicologia (ANPEPP). Tem experiência na área de Psicologia Escolar, Avaliação Psicológica e Orientação Profissional,, atuando principalmente nos seguintes temas: testes psicológicos, avaliação psicológica, psicologia positiva em contextos educativos, autoeficácia e bem-estar subjetivo de professores e estudantes.

Andressa Pereira de Souza, Universidade do Oeste Paulista/Programa de Pós-graduação em Educação

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação pela (UNOESTE) - Universidade do Oeste Paulista (2020) com financiamento pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Graduada em Psicologia pela UNOESTE (2019). Cursando uma especialização em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem (Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUC-RS). Membro do Grupo de Pesquisa Construção dos Processos de Subjetividade no Contexto Escolar (CNPq). Membro do Grupo de Estudos (GEPSCE) - Processos de Subjetividade no Contexto Escolar (UNOESTE) . Membro da SSEA - Society for the Study of Emerging Adulthood (2020). Associada a Anped - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (2023). Foi membro do Grupo de Estudos em Psicologia e Políticas Sociais (UNOESTE) . Contato: (andressasouzap4@gmail.com). Orcid: http://orcid.org/0000-0003-3730-2056.

Published

2024-03-11

How to Cite

Veiga, L. C. G. ., Murgo, C. S. ., & Souza, A. P. de . (2024). TEACHER SELF-EFFICACY AND BURNOUT: SCOPING REVIEW: SCOPING REVIEW. Educação Em Foco, 29(1), e29010. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.42071