REFLEXÕES SOBRE O EDUCADOR ASSISTENTE EM ADMINISTRAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.42304

Abstract

The school is a space that can be permeated by dualities, struggles and segregations affecting education workers, especially administrative education technicians (TAE). In this scenario, the general objective of the research analyzes the perception of the administration assistant as an educator of Professional and Technological Education at IFMT – Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva. The impressions of these workers about their activity as an educator were privileged, the sector in which they are currently employed at the institution. Methodologically, the research is qualitative and quantitative and uses the tools of bibliographic review and questionnaire application to meet the proposed objective. The results descriptively indicate that the administration assistant in question: i) perceives himself as an educator in the work he carries out at the institution of interest; ii) does not realize that he is recognized by the community as educating; iii) the closer they are working to the school's end area (teaching, research and extension sectors), the greater their perception as an educator. The research contributes to the agenda that studies education workers at school, here considered as educators extensively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rheanni Fátima Sêmpio de Souza Rocha, Instituto Federal de Mato Grosso

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) no IFMT. Especialização em Direito Constitucional pela Faculdade Damásio de Jesus em 2013. Graduação em Direito pela Universidade Federal de Mato Grosso em 2011. Servidora pública federal no IFMT desde 2009 no cargo de assistente em administração. Advogada desde 2012.

José Vinicius da Costa Filho, IFMT

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT). Doutor em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco (2019), mestre em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco (2013), especialista em Gestão Pública pelo Instituto Cuiabano de Educação (2009), graduado em Direito pela Universidade Federal de Mato Grosso (2009), Licenciado em Pedagogia em Educação Profissional e Tecnológica pelo IFMT (2021). Docente do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional (ProfEPT) e do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Urbano (PPGDUrb). Membro do Grupo de Pesquisas em Ensino Profissional (GPEP) e do PRAETOR - Grupo de Estudos sobre Poder Judiciário, Política e Sociedade. Tem experiência na área de Educação, Ciência Política, Direito e Gestão Pública.

Published

2024-02-01

How to Cite

Souza Rocha, R. F. S. de, & Costa Filho, J. V. da. (2024). REFLEXÕES SOBRE O EDUCADOR ASSISTENTE EM ADMINISTRAÇÃO. Educação Em Foco, 29(1), e29002. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.42304