PRODUCTION OF DIGITAL CONTENT AND AUTISTIC CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.43570

Abstract

This article socializes the results of a master's degree research, which the objective was to promote the use of digital media by autistic children to create digital content on YouTube in a school in Santa Catarina. In a context of the rise of digital media today, it is necessary to discuss the perspective of reproduction and consumption in the use of digital technologies. This situation becomes even more worrying with the presence of fake news on the internet. Therefore, to promote innovative practices in the school that stimulate the production of content based on the principles of inclusive education and with the aim of contributing to a perspective of critical appropriation of technologies, the following research problem arises: how to raise awareness among children about the risks of fake news for society and the different ways to combat it? As a main objective, this study intends to share a practical experience of digital inclusion with the production of online content for the YouTube platform, with the intention of providing different approaches to participation in networks, focusing attention on the advent of fake news. The methodology used was participatory research inspired by the principles of PesquisarCOM, which gives protagonism to research participants and places them as co-authors in a shared production. We started with bibliographical research on the topic and later carried out field research. As a result, these children produced an educational video about fake news.

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Author Biographies

Henrique de Lima Baena da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professor efetivo de língua inglesa, língua portuguesa e arte na rede Estadual de Santa Catarina e Município de Araquari (SC), lotado na Escola de Ensino Médio Bailarina Liselott Trinks e Escola Municipal Francisco Jablonsky. Mestre em Educação Inclusiva pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2022), especialista em Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa pela Faculdade Eficaz (2015), licenciado em Letras - Português e Inglês e respectivas literaturas pela Universidade Tuiuti do Paraná - UTP (2014), licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional - Uninter (2018) e licenciado em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Araras Dr. Edmundo Ulson (2019).

Karina Marcon, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professora Associada da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), lotada no Departamento de Pedagogia a Distância do Centro de Educação a Distância (CEAD). É docente permanente do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede - PROFEI, na linha Inovação Tecnológica e Tecnologia Assistiva. Doutora em Educação (2015 - Bolsista CNPq) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Realizou Doutorado Sanduíche na Universidade Aberta, em Lisboa/Portugal (Bolsista CAPES/PDSE). Mestre em Educação (2008) e Bacharel em Comunicação Social: Habilitação em Publicidade e Propaganda (2004) pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Licenciada em Pedagogia (2017) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Tem experiência e interesse de pesquisa nas áreas de Inclusão Digital, Educação a Distância e Formação de Professores. É coordenadora do Laboratório de Cultura Digital (L@bCult) do CEAD/UDESC.

Solange Cristina da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professora da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) no Centro de Educação a Distância (CEAD). Coordenadora do Laboratório de Educação Inclusiva (LEdI/CEAD/UDESC). Professora do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva - PROFEI. Membro dos Grupos de Pesquisa Educação, Artes e Inclusão (UDESC) e Núcleo de Estudos sobre Deficiência - NED (UFSC). Membro da Rede Traduzir-se: autismo em primeira pessoa na prática acadêmica", coordenada pelo professor Luiz Henrique Magnani, do Instituto de Literatura e Linguística/UFVJM. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Metodista de Piracicaba (1992), Mestrado em Educação (1999) e Doutorado em psicologia (2020) pela Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação a Distância, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Inclusiva, Estudos da deficiência, Acessibilidade, autismo, Desenho Universal para Aprendizagem e Educação a Distância.

Published

2024-05-02

How to Cite

Silva, H. de L. B. da ., Marcon, K. ., & Silva, S. C. da . (2024). PRODUCTION OF DIGITAL CONTENT AND AUTISTIC CHILDREN. Educação Em Foco, 29(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.43570