EDUCAÇÃO INFANTIL E PANDEMIA

A ATUAÇÃO DO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.40866

Abstract

This article presents a discussion about the performance of the National Education Council (CNE) during the coronavirus pandemic, specifically in 2020 and 2021. The objective is to analyze to what extent the CNE's actions converge to the current legislation with regard to the specificities of Early Childhood Education. The various contradictions present in the institution's legal opinions and recommendations may have contributed to the strengthening of pedagogical practices that deviate from current educational legislation. Thus, it problematizes questions related to ethics in the relationship with children, the organization of spaces, times and materials in the educational context and the actions of Early Childhood educators, in order to promote a critical reflection on possible untested feasibility for Early Childhood Education after the resumption of face-to-face assistance in day care centers and preschools. The intention is that the questions addressed can support discussions within the institutions, involving the entire school community, in order to evaluate the educational process in the period prior to the pandemic, as well as the actions to be taken for the collective construction of an education as a practice of freedom.

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Author Biographies

Michele Matos de Souza, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Metodista de São Paulo (2005). No momento está cursando Mestrado em Educação na linha Formação docente e proficcionalidade pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul, além de ser membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Infâncias, Diversidades e Educação (GEPIDE). Lecionou como professora de Ensino Fundamental l na rede municipal de Riberião Pires entre 2000 e 2002. Trabalha na rede municipal de Santo André desde 2002, sendo que atuou como assistente pedagógica entre 2009 e 2012, realizando formações junto ao corpo docente. Atualmente leciona como professora em uma creche da rede. 

Marta Regina Paulo da Silva, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutora em Educação pela UNICAMP. Mestre em Educação pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Graduada em Pedagogia e Psicologia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Municipal de São Caetano do Sul (PPGE-USCS). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Infâncias, Diversidade e Educação - GEPIDE (PPGE-USCS) e do Grupo de Estudos e Pesquisa Paulo Freire - GEPPF (PPGE-USCS). Atua nos seguintes temas: educação infantil, epistemologia freiriana, relações de gênero, relações étnico-raciais, formação docente

Published

2023-11-14

How to Cite

Souza, M. M. de, & Silva, M. R. P. da. (2023). EDUCAÇÃO INFANTIL E PANDEMIA : A ATUAÇÃO DO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Educação Em Foco, 28(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.40866