ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE FORMAÇÃO E TRABALHO DOCENTE NO ENSINO SUPERIOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.40583

Abstract

The training of teachers in Brazil has been strengthened since the year 1990 and has constituted, since then, a fertile and rich field of research. In the present study, we seek to answer the following question: what do research on teacher education and teaching work in Higher Education reveal? We aim to identify and analyze the Productions reveal in the field of training and teaching work in Higher Education at events (ANPAE, ANPEd, ENDIPE between 2017 and 2020), journal portals (CAPES and LATINDEX between 2000 and 2020). A state of knowledge research, which integrates quanti-qualitative approaches to the analysis of academic productions. 2.933 studies were consulted, however, after the exclusion criteria, we selected 105 texts. The findings revealed that the focus of the investigations was university pedagogy, however, the topic of teaching work appeared infrequently and the training of teachers to work with socially underrepresented people did not appear. Finally, we emphasize that there is a lot to be investigated in the field of teacher training and we emphasize the need for deepening the themes ― invisible in our state of knowledge: Teacher well-being and malaise in Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marciana María Córdoba Mercado, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Doutoranda em Educação pela Faculdade de Ciências e Tecnologia/Universidade Estadual Paulista (Unesp) - Campus de Presidente Prudente, SP (Brasil). Mestre em Tecnologia Educativa pelo Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (México). cordoba.mercado@unesp.br

Fernando Schlindwein Santino, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) São Carlos - São Paulo. Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia, de Presidente Prudente - São Paulo. Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus de Naviraí (UFMS/CPNV).

Cássia Carolina Piva, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade de Ciência e Tecnologia (FCT-Unesp) e atualmente mestranda em Educação pela mesma instituição. cassiapiva@unesp.br

Renata Portela Rinaldi, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Professor Associado da Universidade Estadual Paulista (Unesp). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista (2001), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2006) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2009), com estágio na Université de Genève (UNIGE), Faculté de Psychologie et des Sciences de l?Education, Genéve / Suiça. Livre-docente em Didática e Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação (Unesp).

Published

2023-09-18

How to Cite

Córdoba Mercado, M. M. ., Schlindwein Santino, F., Piva, C. C. ., & Portela Rinaldi, R. . (2023). ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE FORMAÇÃO E TRABALHO DOCENTE NO ENSINO SUPERIOR. Educação Em Foco, 28(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.40583