GOING TO THE STREETS TO EDUCATE: EXTENSION, SOCIAL EDUCATORS AND UNIVERSITY

EXTENSÃO, EDUCADORES SOCIAIS E UNIVERSIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.40520

Abstract

This article shows the importance of University Extension to communities at situations of social vulnerability in East Fluminense. This material constitutes the articulation between a theoretical discussion of Social Pedagogy and an experience report, using as an example the social educators of the Catholic Mission Disciples of Assis and their work with the homeless population at Niteroi’s city, in Rio de Janeiro, Brazil. The methodology used was the observation based on the phenomenology from Edmund Husserl (1975), which helps to organization this research object in three components of analysis: noema, noesis and eidetic variation. As a result, we get a brief articulation of the concepts of Hospitality Pedagogy, by Isabel Baptista (2005; 2008), with the elements observed throughout the educators' experience.  This enabled a dialogue about the socio-educational practices that were developed with the concepts of hospitality, coexistence, dialogue and solidarity established between educators and students in situations of social vulnerability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Filipi José da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FFP/UERJ

Licenciando em Letras - Português/Literaturas pela Faculdade de Formação de Professores da UERJ. Membro do grupo de Extensão e Pesquisa Fora da Sala de Aula - FFP e membro voluntário do grupo Troca de Experiências em Ações Extensionistas na Região de São Gonçalo - TEAR. Revisor do Caderno JENEPS - UERJ. Fui idealizador e coordenador voluntário do Pré-vestibular Social da Juventude em São Gonçalo - RJ e apresentador do Dossiê Educação no podcast AçãoComuniCast da Ação Comunitária - Unilasalle - RJ.

Alan Navarro Fernandes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FFP/UERJ

Mestrando em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ). Pós-graduando em Educação e Novas Tecnologias pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ). Graduado em História pela FFP/UERJ. É membro do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão Fora da Sala de Aula desde 2019, sendo bolsista até 2021. No grupo, promoveu investigações sobre extensão universitária e formação docente inicial e continuada. Atualmente, desenvolve pesquisas sobre o uso dos dispositivos digitais em práticas educativas não escolares.

Débora Simeão Ortman Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FFP/UERJ

Graduanda em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ). Bacharelanda em Teologia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Ex-bolsista CAPES (UERJ/FFP) pelo Programa de Iniciação à Docência (PIBID) no Colégio Estadual Doutor Adino Xavier. Bolsista extensionista e membro do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão Fora da Sala de Aula (UERJ/FFP).

Arthur Vianna Ferreira , Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FFP/UERJ

Doutor em Educação: Psicologia da Educação pela Pontificia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP). Professor Efetivo do PPGEdu (Programa de Pós-Graduação em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Socials) da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP). Professor Adjunto do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP). Coordenador do Grupo de Extensão, Pesquisa e Ensino Fora da Sala de Aula - UERJ/FFP.

Published

2023-09-19

How to Cite

Silva, F. J. da ., Navarro Fernandes, A., Simeão Ortman Pereira, D., & Vianna Ferreira , A. (2023). GOING TO THE STREETS TO EDUCATE: EXTENSION, SOCIAL EDUCATORS AND UNIVERSITY: EXTENSÃO, EDUCADORES SOCIAIS E UNIVERSIDADE. Educação Em Foco, 28(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.40520