PHYSICAL EDUCATION IN THE CURRICULUM GUIDELINES FOR CHILD EDUCATION IN CAMPINAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.39180

Abstract

From the Law of Directives and Bases of National Education no. 9.394/1996 (LDB), Early Childhood Education becomes the right of children from 0 to 6 years old, which makes it mandatory and part of Basic Education. This condition mobilizes the production of official normative and guiding documents for Early Childhood Education. In general, these productions propose that the curricular organization is not disciplinary. On the other hand, the LDB affirms Physical Education as a mandatory curricular component of basic education, which makes us question how Physical Education is related to Early Childhood Education. The present study sought to problematize this relationship in the Curriculum Guidelines for Basic Education for Early Childhood Education (2013) in Campinas. To this end, we carried out a post-structuralanalysis of the curriculum proposed by Cherryholmes. The results obtained indicate that, although Physical Education is not included in the document, there is the presence of know led great tributed to it, such as games, taken as children's body language, which incites us to affirm the importance of pedagogues to count in their formations with the debate of Physical Education in the area of languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maísa Ferreira, Universidade Estadual de Campinas

Mestra em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), instituição pela qual é formada em Educação Física. É doutoranda em Educação Física (área de concentração Educação Física e Sociedade) na mesma instituição. Atualmente é professora da Rede Municipal de Campo Limpo Paulista. Participa do grupo de pesquisas Transgressão - FEF/ UNICAMP e Margem - FEF/UNICAMP. Ênfase em estudos na área de Educação Física Escolar e Currículo Cultural.

Mário Luiz Ferrari Nunes, Universidade Estadual de Campinas

É Professor Doutor no Departamento de Educação Física e Humanidades da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas - FEF/UNICAMP; com Pós- doutorado, Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo e graduado em Licenciatura Plena em Educação Física pela Faculdade de Educação Física de Santo Andre - FEFISA. É líder do Transgressão: grupo aberto de estudos, pesquisas e práticas de Educação Física escolar; Co-líder do Grupo de Pesquisas em Educação Física escolar da FE-USP/CNPq. Membro do Laboratório MARGEM - FEF/Unicamp. Membro do Grupo de Pesquisas Educação do Corpo - FEF/Unicamp. Atua nos seguintes temas: educação física escolar; didática; metodologia de Educação Física; currículo; formação de professor; estudos culturais; estudos foucaultianos.

Published

2022-12-28

How to Cite

Ferreira, M., & Nunes, M. L. F. (2022). PHYSICAL EDUCATION IN THE CURRICULUM GUIDELINES FOR CHILD EDUCATION IN CAMPINAS. Educação Em Foco, 27(1), 27056. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.39180