SUPERVISED INTERNSHIP IN TIMES OF A PANDEMIC

TRAILS FROM A MUSIC INTERN-STUDENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.39101

Abstract

The purpose of this article is to problematize training formative trails for the construction of teaching, by a student who had her supervised internship developed remotely due to the context established by the COVID-19 pandemic. The text presents productions on the supervised internship, on the concept of formative experiences and on the construction of teaching, processes in motion in teacher education. These are formative times that, mixed together, break, integrate and modify the academic-professional training of the student-intern. The methodology is based on (auto)biographical research with the focus, in this article, on the analytical understanding of a narrative interview. The teaching-intern is presented in the student's experiences with formative temporalities that make up other configurations in the process of becoming a teacher, especially for the time that unfolded. From the narrative presented, challenges of the student-intern stand out, which suggest a change of posture, adaptation, organization of space and time when producing music classes for the supervised internship online.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Washington Nogueira de Abreu, Universidade Federal de Santa Maria/RS

Possui Graduação - Licenciatura Plena em Musica Pela UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2009), Pós Graduação - Lato Sensu em Educação Musical na Educação Básica (2011), Mestrado Acadêmico em Educação Musical Pela mesma Universidade - PPGMUS/UFRN - Stricto Sensu (2015) . Doutorando em Educação/PPGE - pela Universidade Federal de Santa Maria/RS - Stricto Sensu (2018). Atualmente é Professor Titular da Escola Municipal Professora Francisca Ferreira da Silva, escola de educação básica em Natal-RN; Foi Professor substituto na EMUFRN - Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2017-2018). Integrante do Grupo de Pesquisa FAPEM: Formação, Ação e Pesquisa em Educação Musical, desde 2018. Atua principalmente nos seguintes áreas: Educação Musical, metodologia de ensino, planejamento, PIBID,  Estágio Supervisionado, Formação de Professores. 

Cláudia Ribeiro Bellochio , Universidade Federal de Santa Maria/RS

É professora titular da UFSM (Universidade Federal de Santa Maria). Possui graduação em Música pela Universidade Federal de Santa Maria (1987), graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (1989), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1994) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000). Atualmente é pesquisador 1D do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. É membro consultor do gt 24 da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós Graduação Em Educação e membro da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós Graduação em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa FAPEM (Formação, Ação e Pesquisa em Educação Musical). Foi membro da comissão editorial Revista Brasileira de Educação (RBE). Atualmente compõe os conselhos editorias da Revista Educação (UFSM). OPUS (ANPPOM), Cadernos de Educacao (UFPEL). Foi presidente, editora e membro do Conselho Editorial da Revista da ABEM. Na Associação Brasileira de Educação Musical foi coordenadora regional, representante estadual e, no momento, é membro do conselho fiscal. Na ABEM e na ANPPOM tem coordenado comitês científicos dos eventos nacionais e regionais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: educação musical, formação de professores, educação, pedagogia e canto coral.

Published

2022-12-28

How to Cite

Abreu, W. N. de, & Bellochio , C. R. (2022). SUPERVISED INTERNSHIP IN TIMES OF A PANDEMIC: TRAILS FROM A MUSIC INTERN-STUDENT. Educação Em Foco, 27(1), 27055. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.39101