INTEGRATED HIGH SCHOOL IN EMERGENCY REMOTE TEACHING AS PERCEIVED BY STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.38956

Abstract

The main objective of this paper is to analyze narratives about the remote pedagogical work as seen by students attending Integrated High School at two campuses of Federal Institutes situated in the south of Brazil. Studies on Integrated High School and integral human education were the theoretical fields considered in this article. The content analysis was used as a methodological resource to analyze the excerpts. The study identified two analytical categories: performance pressure and lack of motivation. Such categories indicate challenges of pedagogical work for integration developed in the training of young people who consider different formative dimensions favoring engagement and between different knowledge. Finally, it was concluded that, in the analyzed context, learning was limited to a set of isolated contents, which is opposed to the integration process proposed in the creation of the Federal Institutes as a collective construction to be carried out in the school routine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Porcher Scherer, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia atuando no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica. Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Integra o Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças (GIPEDI/CNPq) e o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Profissional e Tecnológica (GEPEPT/CNPq).

Maria Raquel Caetano , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul(2013)na linha de Gestão e Politicas Educacionais.Pesquisa as relações entre o público e o privado na educação, gestão educacional e escolar e formação de professores na educação básica e profissional.Realizou estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFRGS. Docente na educação básica, graduação e pós-graduação lato e stricto senso. 

Luciana Neves Loponte, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Professora Titular do Ensino Básico Técnico e Tecnológico do Instituto Federal Sul-rio-grandense desde 1996. Tem experiência na área de Educação e Gestão Escolar, com ênfase em Ensino Profissionalizante Tecnológico, atuando principalmente nos seguintes temas: educação profissional, ensino técnico, juventudes, ensino médio integrado.

Published

2023-01-10

How to Cite

Scherer, R. P., Caetano , M. R., & Loponte, L. N. (2023). INTEGRATED HIGH SCHOOL IN EMERGENCY REMOTE TEACHING AS PERCEIVED BY STUDENTS. Educação Em Foco, 27(1), 27062. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.38956