EDUCATION AS A REINVENTION OF POST-PANDEMIC LIFE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.38690

Abstract

The “new normal,” which is a current expression, brings the new experiences of contemporary post-pandemic society, brought new problems in the school environment and, demonstrated the fragilities in the educational, social and health fields, in the world and, in the case of Brazil, evidenced the socioeconomic destabilization. This article aims to analyze how school education needed to be reinvented in the post-pandemic period of COVID-19. To reach this objective, a bibliographic research of exploratory type was developed, with qualitative analysis in secondary data. The new post-pandemic reality became a challenge for schools, which were not equipped with the technology to fully migrate to online; for teachers who did not have time to adapt their pedagogical practices; for students who were forced to pay attention in remote and demotivating classes, and for most families who realized their socioeconomic fragility by not having the Digital Information and Communication Technologies (ICTs) in their homes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marijane de Oliveira Soares, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI

Doutoranda em educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões-URI campus Frederico Westphalen-Rio Grande do Sul, Brasil.

Ana Paula Teixeira Porto, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI campus Frederico Westphalen.

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa (2002) e Letras - Espanhol (2020) pela Universidade Federal de Santa Maria, Especialização em Educação a Distância pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2012), Mestrado em Letras (2005) e Doutorado em Letras (2011) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na área de Literatura Brasileira. Realizou estágio de Pós-doutorado sobre literatura angolana lusófona (2013) na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atua desde 2005 como professora do ensino superior e atualmente é professora dos Programas de Pós-graduação Stricto Sensu em Letras e em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI, câmpus de Frederico Westphalen. Exerce a função de Coordenação do Programa de Mestrado em Letras da URI. Realiza pesquisa na área de Letras, com ênfase nos Estudos Literários e formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de leitores e ensino de literatura; narrativas de língua portuguesa contemporâneas; formação de professores e tecnologias, mídias e ensino. Resultados de suas pesquisas são publicados em revistas especializadas e livros. Atua como editora-chefe da Revista de Ciências Humanas e é membro da equipe editorial da Revista Literatura em Debate, Revista Língua & Literatura, Revista Recorte, Memento, além avaliadora de artigos para outras revistas científicas nas áreas de Letras e Educação. Integra o banco de avaliadores da Educação Superior do INEP/MEC. E-mail: anapaulateixeiraporto@gmail.com anapaula@uri.edu.br

Published

2023-01-20

How to Cite

Soares, M. de O., & Porto, A. P. T. (2023). EDUCATION AS A REINVENTION OF POST-PANDEMIC LIFE. Educação Em Foco, 27(1), 27072. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.38690