(MIS)UNDERSTANDINGS OF SOCIODISCURSIVE INTERACTIONISM IN APPLIED RESEARCH ON LANGUAGE TEACHING IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.36370

Abstract

This work aimed to provide an overview of the influence of socio-discursive interactionism (SDI) in applied research on language teaching in Brazil and the (in)understandings of this theory through the analysis of dissertations developed in the Professional Masters in Letters. Initially, we present the epistemological and didactic programs of the SDI, highlighting how the limits of the theoretical-methodological options of the first one reverted into limits for the second, especially when we place it in the general epistemological framework of language didactics. Then, we collected 102 dissertations available on the websites of the program's units across the country. Data analysis showed that, given the theoretical-methodological limits of the SDI didactic program, many researchers choose to use the method of didactic sequences associated with other linguistic theories and other research methods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Bispo, Universidade do Estado da Bahia

Professor Adjunto na Universidade do Estado da Bahia, atuando no Colegiado de Letras - Língua Portuguesa e no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (PPGEL). Líder do Grupo de pesquisas Epistemologias em Didática do Português - EDIPO.

Grasiela Caldas, Secretaria de Educação do Estado da Bahia

Mestra em Letras pela Universidade do Estado da Bahia. Professora de Língua Portuguesa da Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Membro de grupo de pesquisa Epistemologias em Didática do Português – EDIPO.  Nazaré/BA.

Girlene Bispo, Universidade do Estado da Bahia

Graduanda do Curso de Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa da Universidade do Estado da Bahia. Membro de grupo de pesquisa Epistemologias em Didática do Português – EDIPO.  Alagoinhas/BA.

Published

2021-12-22

How to Cite

Bispo, M., Caldas, G. ., & Bispo, G. . (2021). (MIS)UNDERSTANDINGS OF SOCIODISCURSIVE INTERACTIONISM IN APPLIED RESEARCH ON LANGUAGE TEACHING IN BRAZIL. Educação Em Foco, 26(Especial 03), e26077. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.36370