THE ERASURE OF LITERATURE IN THE NEW BRAZILIAN HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36216

Abstract

This article deals with the erasure of the curricular component Literature in the reform of High School, addressing some analyses and impacts on the continuity of this discipline, which develops a critical and humanizing perspective. From this point of view, it aims to list three proposals to curb its erasure: Literature produced in the communities, Literature of the network, and mediating practices of literary reading. The thematization is based on qualitative bibliographical research and considers references that deal with the reform of high school, as well as texts that discuss assumptions relevant to the area. It is verified that the curricular component Literature is, little by little, being erased from High School and this hurts the integral formation of individuals, who need the humanizing and sensitizing character of Literature to exercise criticality, empathy and understanding of the meanings of the reality in which they are involved. Considering the three analysis proposals that act as a counterpoint to the erasure of Literature in the new High School from a perspective of valorization of art for the development of reader and questioner individuals, the text transits between the theoretical conceptions and the effort of critical analysis about the proposal of the new High School.

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Author Biographies

Marieli Paula Folharim Theisen, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Mestranda em Educação na Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões e bolsista CAPES Modalidade II do Programa de Pós-Graduação em Educação da universidade. Graduada em Letras – Língua Portuguesa pela mesma instituição. 

Grazilaine Marques de Oliveira Tonin, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Mestranda em Educação na Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões. Pós-Graduada em Literatura e Cultura e graduada em Letras/Espanhol pela mesma instituição. 

Claudionei Vicente Cassol, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Pós-Doutorado em Educação nas Ciências (Unijuí - 2020), Doutor em Educação nas Ciências (Unijuí - 2018); Mestre em Educação (Unisinos, 2006); Licenciado em Filosofia, História Psicologia da Educação (FAFIMC - 1989). Professor no CE Dr Dorvalino Luciano de Souza (Cerro Grande-RS) e na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (Campus de Frederico Westphalen - RS), Cursos de Graduação e no PPGEDU. Pesquisa questões de Política republicana e Políticas de Estado; Filosofia social; Escola pública; Pluralidade, identidade e ambivalência/plurivalência; Filosofias do indivíduo; Dialéticas e hermenêuticas da solidariedade; Problemas bioéticos e Filosofia da Educação. Coordena o Grupo Biosofia (Pesquisas e Estudos em Filosofia) - URI-FW. Coordena, em parceria com Claudir Miguel Zuchi, Sapientia Vitae, série de publicações com discussões filosóficas da Editora da URI-FW.

Published

2022-03-15

How to Cite

Theisen, M. P. F. ., Tonin, G. M. de O., & Cassol, C. V. (2022). THE ERASURE OF LITERATURE IN THE NEW BRAZILIAN HIGH SCHOOL. Educação Em Foco, 27(1), 27006. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36216