CHALLENGES IN THE PROFESSIONAL INSERTION PROCESS OF BEGINNING LITERACY TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36166

Abstract

This article is framed within the discussions on the professional development of beginning teachers with a focus on the movements involved in the entry into teaching of literacy teachers in the first years of professional practice and the challenges implied in this process. This is a qualitative exploratory study, whose data collection tool was a focus group held with seven beginning literacy teachers from a municipal education system. The results reveal the challenges faced by teachers in their professional beginnings, related to gaps in the initial training with no direction for the specifics of teaching in the process of acquisition of reading and writing by the child, the lack of support for the beginning teacher, especially about literacy practices, as well as the lack of specific knowledge about the processes that involve the acquiring reading and writing. These conditions are aggravated by the excess of attributions, which compromises the time necessary for the professional development of teachers. The study highlights the need for greater attention The study highlights the need for greater attention to the initial period of teaching, especially for beginners who take on literacy classrooms.

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Author Biographies

Jéssica Regina da Mota, Universidade de Taubaté - UNITAU

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Paulista, especialização em Dificuldade de aprendizagem pela Universidade Estácio de Sá. Atualmente é professora da Prefeitura Municipal de São José dos Campos, atuando nos anos iniciais do Ensino Fundamental, Mestranda em Educação pela Universidade de Taubaté.

Patrícia Cristina Albieri de Almeida, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Taubaté, Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é pesquisadora plena da Fundação Carlos Chagas e professora permanente do Mestrado profissional em Educação do Unasp. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação inicial e continuada de professores, desenvolvimento e conhecimento profissional. Integra a Rede de Estudos sobre Desenvolvimento Profissional Docente (REPED).

Neusa Banhara Ambrosetti, Universidade de Taubaté - UNITAU

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Taubaté (1967); Mestrado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989); Doutorado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996); Pós Doutorado no Programa de Psicologia da Educação, na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). É professora aposentada na Universidade de Taubaté, onde lecionou a disciplina "Psicologia da Educação", no Departamento de Pedagogia. Atualmente é membro permanente do corpo docente do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté, onde leciona a disciplina "Profissão docente e desenvolvimento profissional".

Published

2022-08-05

How to Cite

Mota, J. R. da, Almeida, P. C. A. de, & Ambrosetti, N. B. (2022). CHALLENGES IN THE PROFESSIONAL INSERTION PROCESS OF BEGINNING LITERACY TEACHERS. Educação Em Foco, 27(1), 27031. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36166